Święta na piątkę

gru 17, 2012

Święta Bożego Narodzenia zbliżają się wielkimi krokami. Planując świąteczne menu, już teraz warto pamiętać o podstawowych zasadach prawidłowego odżywiania, dzięki którym nasze Święta będą nie tylko smaczne, ale i zdrowe. Spotkanie przy świątecznym stole to nie tylko możliwość wspólnego degustowania i smakowania potraw, ale i doskonała okazja do rozmowy i… edukacji żywieniowej. 

Od maja do czerwca 2012 roku organizatorzy programu edukacyjnego „Żyj smacznie i zdrowo” przeprowadzili badania na grupie niemal 600 uczniów klas I-III gimnazjum. Pytali młodzież o nawyki żywieniowe i preferencje kulinarne. Badania wykazały, że aż 15% gimnazjalistów rzadko jada posiłki z rodziną, a aż 21% robi to tylko w weekendy i święta. Warto więc świąteczną tradycję siedzenia przy jednym stole wprowadzić na co dzień. Dlaczego? Ponieważ udowodniono, że sprzyja to ograniczeniu nieprawidłowych nawyków żywieniowych wśród nastolatków. Ponadto, jak twierdzą psycholodzy, rodzinne posiłki to dla młodych ludzi doskonała szkoła wartości.

Badacze twierdzą, że wspólne posiłki jednoczą rodzinę, mają pozytywny wpływ na psychikę i neutralizują wpływ codziennego stresu. Dzieci, które regularnie jadają w rodzinnym gronie, stają się  pewniejsze siebie i łatwiej budują dobre relacje z innymi ludźmi. Jeśli rodzinne posiłki mają tak dobroczynny wpływ, to warto już od Świąt zadbać o ich edukację żywieniową naszych pociech! Skoro aż 41% gimnazjalistów twierdzi, że rodzice nigdy nie rozmawiali z nimi o zdrowym odżywianiu, to może warto zmienić to już teraz, zaczynając od zasad zdrowego odżywiania, dzięki którym Boże Narodzenie spędzimy lekko i przyjemnie.

Zgodnie z polską tradycją w świątecznym menu znajduje się 12 potraw. Nie powinniśmy się jej sprzeciwiać i tyle smakołyków może zagościć w wigilię na naszym stole. Należy tylko pamiętać o umiarze – mówi Agnieszka Piskała specjalistka ds. żywienia w programie edukacyjnym „Żyj smacznie i zdrowo”. Święta obracają się wokół jedzenia. Może warto w tym roku wprowadzić reformy, usiąść przy stole i porozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem. Dobrym pomysłem na zacieśnienie więzi rodzinnych będzie również wspólny spacer, bowiem nic tak znakomicie nie przyspiesza trawienia, jak ruch na świeżym powietrzu – dodaje specjalistka.

Żeby zdrowo i smacznie spędzić Święta wystarczy przestrzegać 5 prostych zasad:

1. Zamień sól na przyprawy!

Przy przygotowaniu potraw pamiętajmy o małej ilości soli – możemy zastąpić je innymi przyprawami, takimi jak: pieprz, bazylia, oregano, papryka czy zioła prowansalskie.

2. Ogranicz smażenie!

Smażone potrawy są obciążeniem dla żołądka, szczególnie w okresie świąt, gdy chcemy spróbować wszystkich smakołyków. Dodatkowa panierka tylko zwiększa kaloryczność dania ze względu na tłuszcz, który wchłania. Pomysłów na przygotowanie ryb w inny sposób jest wiele – najsmaczniejsze i najzdrowsze będą pieczone czy podane w galarecie. Tak przygotowane dania zachowują większość walorów odżywczych, a potrawa jest bardziej lekkostrawna. 

3. Wspólne gotowanie to niezła zabawa!

Wspólne przygotowanie wigilijnej kolacji może być świetnym sposobem na spędzanie czasu w gronie rodzinnym! Aż 70% gimnazjalistów przyznaje, że lubi gotować i że gotowanie sprawia im przyjemność. Warto zachęcić nasze pociechy do pomocy i przy okazji spędzić razem miło czas. Szczególnie, że niemal co drugi nastolatek deklaruje, że umie gotować. Przekonaj się o tym sam! Może okaże się, że masz w domu utalentowanych adeptów sztuki kulinarnej.

4. Spróbuj wszystkiego!

Tradycyjne wigilijne potrawy mają wiele składników odżywczych, dlatego warto, by na talerzu znalazła się porcja każdej z nich.

  • Ryby, w tym między innymi uwielbiany przez wigilijnych biesiadników karp, to źródło białka, witamin rozpuszczalnych tłuszczach i kwasów omega-3. Jedzenie ryb poprawia pamięć, koncentrację i wpływa na prawidłowy rozwój kości.

  • Kapusta i grzyby w tradycyjnych pierogach, to przede wszystkim źródło błonnika, a grzyby dodatkowo zawierają ważną dla naszego organizmu prowitaminę A, która wpływa korzystnie na naszą odporność i procesy widzenia. (Prowitamina – związek chemiczny, który w wyniku reakcji chemicznych w organizmie ulega przekształceniu w witaminę).

  • Kutia zawiera cenne tłuszcze nienasycone, a także błonnik i witaminy.

  • Barszczyk z uszkami, którego głównym składnikiem są buraki, to źródło potasu oraz kwasu foliowego, który jest niezbędny w procesach krwiotwórczych.

  • Kompot z suszonych śliwek to źródło polifenoli – substancji, które skutecznie walczą z wolnymi rodnikami. Owoce, a szczególnie śliwki, dostarczają błonnik, który poprawia trawienie.

  • Pyszne sałatki warzywne wzmocnią odporność, dzięki zawartości wielu witamin.

5. Grunt to umiar!

W święta stoły aż uginają się od pysznych potraw, warto jednak pamiętać o umiarze. Ludzki żołądek jest wielkości pięści. Jedna porcja ma wielkość dwóch garści, dlatego aby poczuć się sytym wystarczy niewielka ilość jedzenia. Łyżka sałatki czy mały talerz barszczu wystarczy, by delektować się świątecznymi smakami i aromatami. Psychologowie przypominają też, jak łatwo oszukać mózg – podając potrawy na małych talerzykach, jedząc powoli i dokładnie przeżuwając każdy kęs. Jeść powinniśmy spokojnie, a degustację wszystkich potraw należy rozłożyć sobie w czasie. W przerwach pomiędzy posiłkami zbawienne będzie picie wody lub kompotu z suszu, które usprawnią trawienie i zapobiegną niestrawności. To doskonały czas na początek rozmowy!

Po świętach warto zachęcić naszych gimnazjalistów do udziału w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym „Żyj smacznie i zdrowo” marki WINIARY. Misją akcji jest nauka młodzieży zasad prawidłowego i zdrowego odżywiania oraz zachęcenie do wspólnego spożywania posiłków i podejmowania pierwszych samodzielnych prób gotowania. W ramach projektu promowana jest wśród gimnazjalistów postawa proekologiczna, a także idea niemarnowania żywności. Na stronie internetowej www.zyjsmacznieizdrowo.pl i portalu Facebook www.facebook.com/zyjsmacznieizdrowo można znaleźć szereg żywieniowych porad i wskazówek, wziąć udział w interesujących konkursach oraz zadać pytanie dietetyczce czy kucharzowi.

Nie planujmy noworocznych postanowień tylko już dziś… zacznijmy żyć smacznie i zdrowo!

***********************************

Program „Żyj smacznie i zdrowo” jest akcją edukacyjną marki WINIARY prowadzoną we współpracy z Federacją Polskich Banków Żywności w polskich gimnazjach. Do tej pory odbyły się dwie edycje projektu, obie pod wcześniejszą nazwą „Jedz smacznie i zdrowo”. W związku 
z poszerzeniem zakresu projektu o informacje z dziedziny ekologii organizatorzy podjęli decyzję o zmianie nazwy na „Żyj smacznie i zdrowo” w III odsłonie akcji. Misją programu edukacyjnego „Żyj smacznie i zdrowo” jest nauka młodzieży zasad prawidłowego i zdrowego odżywiania oraz zachęcenie do wspólnego spożywania posiłków i podejmowania pierwszych samodzielnych prób gotowania. W ramach projektu promuje się wśród gimnazjalistów postawę proekologiczną, a także ideę niemarnowania żywności.

Program marki WINIARY jest częścią szerszej kampanii zatytułowanej „Jedz smacznie i zdrowo”. prowadzonej od czterech lat przez wiele marek z portfolio firmy Nestlé, której celem jest promowanie zdrowego odżywiania wśród konsumentów. Wiąże się on z przyjęciem przez Nestle strategii NHW (Nutrition, Health, Wellness) będącej strategią odpowiedzialnego biznesu firmy Nestlé, w imię której zobowiązuje się ona produkować wysokiej jakości produkty, będąc jednocześnie wiarygodnym partnerem w żywieniu oraz dbałości o zdrowie i dobre samopoczucie konsumentów.

Patroni honorowi

  • Polskie Towarzystwo Nauk Żywieniowych
  • Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego

Partner społeczny

  • Federacja Polskich Banków Żywności