Back to all stories
3 minutes read
Zrównoważony rozwój jest świetny, prawda? Często słyszymy ten termin i mówi nam się, że to coś dobrego. Jednak zanim przyjrzymy się najbardziej zrównoważonym firmom na świecie, warto zrozumieć co właściwie kryje się pod tym pojęciem.
Zrównoważony rozwój może kojarzyć się z poddawaniem recyklingowi torebek po herbacie i hodowaniem własnych warzyw w domu, jednak co oznacza w przypadku globalnych przedsiębiorstw wartych miliardy dolarów?

Organizacja Narodów Zjednoczonych definiuje zrównoważony rozwój jako "Rozwój, który zaspokaja obecne potrzeby nie naruszając możliwości przyszłych pokoleń do zaspokojenia swoich własnych potrzeb."

Najbardziej zrównoważone firmy na świecie to te, które podejmują najwięcej działań w celu zminimalizowania swojego negatywnego wpływu na środowisko, społeczeństwo oraz gospodarkę, przy jednoczesnej maksymalizacji pozytywnego wpływu.



Chociaż wydaje się to być jakąś fantastyczną machiną zrównoważonego rozwoju, niestety to tylko diagram pokazujący wiele złożonych oszacowań składających się na ocenę wyników każdej z firm na potrzeby Dow Jones Sustainability Index (Indeks Zrównoważonego Rozwoju Dow Jones, DJSI).

DJSI to uznawany na całym świecie niezależny punkt odniesienia, który mierzy wyniki 2500 największych przedsiębiorstw na świecie. Oto liderzy branży w pięciu kluczowych sektorach.

Motoryzacja


BMW, Niemcy


Wg. DJSI, BMW prowadzi w branży motoryzacyjnej dzięki swoim fantastycznym wynikom w dziedzinie środowiska i społeczeństwa. Ulepszenia wydajności wprowadzone przez firmę doprowadziły do zmniejszenia średniej emisji CO2 na kilometr w samochodach o 3,3% w ciągu zeszłego roku.

Wg. Indeksu, BMW nie tylko posiada mocne wyniki w obszarze środowiska, ale jest też jednym z najbardziej atrakcyjnych pracodawców na świecie. Oferuje swoim pracownikom liczne okazje do edukacji i szkoleń. Firma pokazała również imponujące oddanie kwestii praw człowieka.

Dobra konsumpcyjne


LG Electronics, Korea Południowa

LG postawiło sobie cele "Greener 2020", które obejmują ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o 40% oraz 15% wzrost w obszarze nowego, "ekologicznego" biznesu.

Wg. Indeksu, od 2008 roku producent zmniejszył łączną emisję gazów cieplarnianych o 353 000 ton. Poprzesz wytyczne dotyczące ekologicznych opakowań, LG zmniejszyło wagę opakowań oraz koszty logistyczne.
LG zainwestowało 91% swojego budżetu na inwestycje społeczne w inicjatywy wspólnotowe, wykorzystując wiedzę technologiczną firmy do opracowania aplikacji dostępności do użytku publicznego.

Żywność i napoje


Nestlé, Szwajcaria


Z łącznym wynikiem 92 punktów na 100 możliwych (pdf, 600Kb), Nestlé otrzymało najwyższe noty w branży w trzech wymiarach: Gospodarczym, Środowiskowym i Społecznym.
Indeks docenił firmę za "wyjątkowe kroki", jakie podjęła w celu zawarcia praw człowieka w polityce zarządzania dostawcami, jak również za jej przywództwo w obszarze zdrowia i żywienia.

Przyznając Nestlé "notę Środowiskową" w wysokości 100 punktów, Indeks wyraził uznanie wobec oddania firmy na rzecz zagwarantowania, że jej produkty i procesy są tak przyjazne dla środowiska i społeczeństwa, jak to tylko możliwe.

Dla przykładu w Szwajcarii Nestlé niedawno połączyło siły z rolnikami w celu otwarcia największej w kraju rolniczej elektrowni na biogaz, która wykorzystuje nawóz bydła do wytworzenia zielonej energii zasilającej należącą do firmy rozlewnię wody Henniez oraz szwajcarską sieć energetyczną.

W zamian, rolnicy otrzymują bardziej przyjazny dla środowiska nawóz, zaś Nestlé pomaga im również dbać o lokalne środowisko. Projekty takie jak ten pomogły firmie w uzyskaniu 98 punktów na 100 w społecznym wymiarze DJSI za Odpowiedzialność społeczną korporacji/Filantropię.

Artykuły drogeryjne


Unilever, Holandia

DJSI wykazało, że zrównoważony rozwój jest widoczny we wszystkich działaniach Unilever. Dla przykładu Dove zyskało uznanie dzięki swojemu projektowi dotyczącemu samooceny, który podważa standardy piękności i zachęca kobiety, aby czuły się pewnie we własnym ciele. Projekt dotarł do 19 milionów młodych osób i uczynił Dove jedną z najlepiej sprzedających się marek Unilever.

Unilever poczyniło również ogromne postępy w kierunku zwiększenia liczby kobiet na kierowniczych stanowiskach. Obecnie 45% kierowniczych stanowisk w firmie zajmują kobiety.
Jednym z celów Planu Zrównoważonego Życia Unilever jest zmniejszenie wpływu produktów firmy na środowisko o połowę. Firma już zmniejszyła ilość odpadów związanych z utylizacją produktów o 29% od 2010 roku.

Sprzęt technologiczny


Hewlett Packard Enterprise Co, USA

Wg. DJSI, HPE nadal traktuje priorytetowo gospodarcze, środowiskowe i społeczne aspekty swoich strategii biznesowych. Firma osiągnęła wyjątkowo dobre wyniki w dziedzinie zatrudnienia. Jej praca nad ochroną prywatności podbudowała jej oddanie sprawie dobrobytu oraz praw człowieka pracowników i klientów.
Indeks odnotowuje, że zarządzanie innowacjami jest kolejną mocną stroną firmy, zaś jej nowy kierunek strategiczny - intensywne skupienie się na usługach i doradztwie - pozwoli firmie konkurować na nowych frontach.

Dlaczego jest to ważne?


Gdy korporacje inwestują w swoje społeczności - stają się firmami, w których ludzie chcą pracować. Gdy ludzie są zatrudniani przez pracodawcę, który daje coś z powrotem to czują, że przyczyniają się do poprawy świata.

Firmy które cenią swoich pracowników jako jednostki oraz członków społeczności mogą liczyć na większą lojalność i entuzjazm ze strony personelu, co ostatecznie prowadzi do wyższego zadowolenia klientów.

Również klienci oczekują od firm, że te będą się wykazywać społeczną i środowiskową odpowiedzialnością. Coraz więcej osób chce rozumieć, jaki wpływ mają ich decyzje dotyczące wydawanych pieniędzy. Rozumieją to firmy, które już teraz są mocno skupione na podejmowaniu w modelach biznesowych decyzji najbardziej sprzyjających zrównoważonemu rozwojowi.