Back to all stories
2 minutes read
Comfort Dorkutso wie, co to ciężka praca. Musiała zrezygnować ze szkoły, aby znaleźć pracę i pomóc w utrzymaniu swojej rodziny. Jedynym dostępnym zajęciem była praca jako domokrążny poborca opłat. Nie jest to łatwa praca, a stawka wynosi 2 CHF za dzień.
 

W 2013 roku Comfort usłyszała o nowej możliwości. Zobaczyła charakterystycznych dla stolicy Ghany - Akry ulicznych sprzedawców kawy, prześlizgujących się wśród tłumu. Sprzedawcy wyróżniali się w jaskrawoczerwonych t-shirtach, sprzedając kubki Nescafé właścicielom straganów, ich klientom, a nawet kierowcom stojącym w korku.


Comfort nie zdawała sobie sprawy, że wielu spośród sprzedawców kawy było właścicielami małych przedsiębiorstw, którzy ciężko pracowali, aby zarobić swoje własne pieniądze i rozwinąć swoje firmy. Od razu wiedziała, że właśnie to chce robić.

Jako sprzedawca uliczny Comfort zarabia obecnie ok. 200 CHF miesięcznie. Stać ją nie tylko na wynajęcie małego mieszkania dla siebie, ale również jest w stanie pomóc w utrzymaniu swojego rodzeństwa oraz małej siostrzenicy. Tej młodej przedsiębiorczyni nie brakuje wizji - rozumie, że ciężka praca się opłaca. „Planuję odłożyć dość pieniędzy, aby zbudować własny sklep”, mówi z dumą.



Niezależność finansowa


Program „My Own Business” - znany lokalnie jako MYOWBU - zachęca ludzi w Afryce Środkowej i Zachodniej do rozwinięcia kariery i uzyskania niezależności finansowej. Inicjatywa ta, prowadzona przez spółkę-córkę Nestlé Professional daje szansę tysiącom osób na prowadzenie własnego biznesu, zajmującego się sprzedażą uliczną, a także rozwijaniu go poprzez zatrudnianie kolejnych sprzedawców.

 
Wszyscy sprzedawcy otrzymują kawę Nescafé, kubki, termosy oraz inne wyposażenie potrzebne do sprzedaży kawy na ulicy. Sprzedają kawę i otrzymują w zamian część zysków.

Jeżeli sprzedawca chce stać się przedsiębiorcą, Nescafé zapewnia szkolenie w zakresie sprzedaży, zarządzania, higieny, jakości i bezpieczeństwa. Spółka pomaga również ludziom w znalezieniu odpowiednich do prowadzenia działalności kuchni - z czystym, bezpiecznym źródłem wrzątku. 

Następnie przedsiębiorcy zatrudniają więcej sprzedawców ze swoich społeczności, ustalają cele i godziny pracy, zarządzają płatnościami, gwarantują bezpieczeństwo produktu i zajmują się konserwacją sprzętu.

Wszyscy przedsiębiorcy i sprzedawcy Nescafé stworzyli bazy klientów w swoich rejonach i stali się wspaniałymi ambasadorami marki.


Okazje życia


Według raportu ONZ dot. Bezrobocia wśród młodzieży na świecie 11% młodych ludzi zamieszkujących Afrykę Subsaharyjską było bezrobotnych w 2016 roku. Spodziewany jest wzrost tej liczby.

Program MYOWBU już pomógł ponad 4500 młodych ludzi w założeniu własnego mikroprzedsiębiorstwa. Niemal 1000 spośród nich to kobiety.

 
To doświadczenie odmieniło życie ChrystèleEsso z Kamerunu. Po porzuceniu szkoły Chrystèle pracowała bezpłatnie jako pracownica społeczna w swojej lokalnej społeczności. W 2013 roku postanowiła założyć własną kawiarenkę, a po kilku miesiącach dołączyła do programu MYOWBU.

Dzisiaj Chrystèle posiada dobrze prosperujące przedsiębiorstwo zatrudniające 35 sprzedawców, z których każdy zarabia średnio 130 CHF miesięcznie.


„Naprawdę pomogło mi to w prowadzeniu mojej działalności z większą dyscypliną i dojrzałością”, mówi Chrystèle. „Moi sprzedawcy utrzymują swoje rodziny dzięki tej pracy. Ja również jestem szczęśliwsza, bo lubię to, co robię”.