Back to all stories
3 minutes read
Wszyscy wiemy jak niewiele trzeba, aby banan się zestarzał, bochenek chleba sczerstwiał albo żeby po prostu nie zjeść tych resztek, które starannie odłożyliśmy w lodówce.

1/3 całej żywności
produkowanej dla ludzi jest marnowana!
Wszyscy znamy więc ten problem osobiście. Trudniej jednak pojąć, jak nasze pojedyncze marnotrawstwo się kumuluje.


Około jednej trzeciej żywności produkowanej na świecie do konsumpcji każdego roku - około 1,3 miliarda ton - ginie lub psuje się.

W krajach rozwijających się takie straty często są spowodowane problemami z procesem produkcyjnym bądź brakiem możliwości przechowywania.

W bogatszych krajach problem znajduje się na końcu łańcucha dostaw; problemem jesteśmy my. Wyrzucamy około 30% całej żywności, którą kupujemy.

Wkładaj nową żywność na tył lodówki, aby w pierwszej kolejności zjeść produkty z krótszym terminem ważności.

Każdego roku 

konsumenci w bogatych krajach marnują niemal tyle żywności (222 miliony ton), ile wynosi cała produkcja żywności netto w Afryce Subsaharyjskiej (230 milionów ton).

Ten koszt jest zatrważający. To między innymi woda zmarnowana na uprawy, nawozy i paliwo zużyte przy produkcji i transporcie oraz gazy cieplarniane, uwalniane z jedzenia gnijącego na wysypiskach. A to wszystko nawet nie licząc pieniędzy, jakie marnujemy na jedzenie, którego nigdy nie zjadamy.


Oto 10 sposobów na walkę z tym problemem.


1. Planuj zakupy


Wydaje się to proste (i jest), ale to jedna z najważniejszych rzeczy, jaką możesz zrobić. Kiedy robisz zakupy spożywcze, nie kupuj zbyt wiele.



Planuj posiłki na cały tydzień z góry i sporządzaj szczegółowe listy zakupów ze składnikami, których potrzebujesz. Trzymaj się tej listy.


2. Zapoznaj się z zamrażarką


Czy to do przechowywania składników, czy też resztek, zamrażarka pozwoli Ci ograniczyć marnowanie żywności. Zamrażaj nadwyżki warzyw i owoców, gdy jest na nie sezon, zamrażaj chleb oraz inne produkty, które zjadasz powoli.

Przyrządź i ugotuj produkty, które łatwo się psują, a następnie zamroź je do późniejszego wykorzystania.


3. Poznaj różnicę pomiędzy terminami „przydatności do sprzedaży”, „przydatności do użycia” oraz „najlepiej spożyć przed”.


Wyrobiliśmy sobie marnotrawczy nawyk traktowania terminu przydatności do sprzedaży jako daty, kiedy należy wyrzucić niezjedzoną żywność. Nawet daty przydatności do użycia i „najlepiej spożyć przed” nie są ostateczne.



Departament Bezpieczeństwa i Inspekcji Rolnictwa USA mówi, że z wyjątkiem odżywki dla niemowląt, jeżeli termin minie podczas przechowywania w domu, produkt wciąż nadaje się do spożycia, jeżeli jest odpowiednio przechowywany do momentu, aż jego zepsucie stanie się oczywiste. Według Służby „zepsuta żywność nabierze dziwnego zapachu, smaku lub faktury z powodu naturalnie występujących bakterii gnilnych. Jeżeli produkt posiada takie cechy zepsucia, nie należy go jeść”. Dowiedz się więcej o tym jak jeść bezpiecznie.


4. Przechowuj żywność w odpowiednim miejscu


Przechowywanie żywności w odpowiedniej temperaturze może znacznie wydłużyć jego żywotność. Strona: Heart.org wyjaśnia, gdzie należy umieścić warzywa i owoce, aby dłużej zachowały świeżość.

Gdy wiesz już, które produkty należy włożyć do lodówki, dowiedz się też, która część lodówki jest dla nich najlepsza. To również pomoże im dłużej zachować świeżość.


5. Gotuj więcej niż jeden posiłek na raz


Gotowanie kilku posiłków jednocześnie to oszczędność energii, wody i czasu.



Mając w zamrażalniku gotowe dania, jesteśmy też mniej narażeni na pokusy zamawiania jedzenia na wynos albo innych nieplanowanych zakupów spożywczych.


6. Kontrola porcji


Chociaż wydaje się to nudne, ten punkt jest ważny. Kontrolując ilość jedzenia na swoim talerzu, nie tylko ograniczasz liczbę spożywanych kalorii, ale także ilość jedzenia, która ląduje w koszu.

Zacznij od małej porcji i bierz dokładki w miarę potrzeby.


7. Wiedz, co masz


Znaj zawartość swojej lodówki. Wiele pudełek z resztkami odłożonymi w dobrej wierze czai się z tyłu, by odkryć je długo po tym, jak przestały nadawać się do jedzenia.



W czystej lodówce zawsze zobaczysz, co trzeba wkrótce zjeść i jakie składniki musisz kupić podczas następnych zakupów. Upewnij się też, że wkładasz nową żywność na tył lodówki, aby najpierw zjeść starsze produkty.


8 Składaj darowizny do banków żywności


Jeżeli nadal masz zbyt wiele żywności, pomyśl o podzieleniu się z kimś, kto jej potrzebuje. Może to być sąsiad, krewny lub miejscowy bank żywności. Pożywne, bezpieczne i nietknięte jedzenie może bardzo pomóc komuś w potrzebie.


9. Kompostuj odpadki


Zamiast wyrzucać jedzenie do kosza na śmieci, wyrzucaj je na kompost. W ten sposób zamieni się ono w bogaty w składniki odżywcze nawóz, zamiast gnić na wysypisku.



Jednak kompostowanie powinno być ostatecznością. Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska posiada hierarchię odzyskiwania żywności dotyczącą tego, jak wykorzystujemy naszą żywność. Wg tej hierarchii najpierw powinniśmy ograniczyć wytwarzane przez nas odpady, następnie oddawać żywność potrzebującym, próbować karmić nią zwierzęta hodowlane, wykorzystywać odpady do wytwarzania energii, a dopiero na końcu kompostować.


10 Sprawdzaj, co wyrzucasz


Aby ograniczyć marnotrawienie żywności, prowadź dziennik, w którym zapisujesz, co wyrzucasz każdego tygodnia. Zdziwisz się, do jakich ilości może się to skumulować, oraz rozpoznasz schematy nadmiernego kupowania.

Ostatecznie zaoszczędzisz pieniądze i pomożesz w walce z marnotrawieniem żywności.