Back to all stories
3 minutes read

Żywienie i dbanie o rodzinę idą ze sobą w parze. Jeżeli jesteś gotowa/gotów, by zachęcić swoją rodzinę do lepszego odżywiania się, teraz jest na to idealny moment.

Konsekwentne podejmowanie dobrych decyzji żywieniowych może zapewnić Twojej rodzinie nie tylko dobre zdrowie, ale także wspomoże wzrost, wzmocni system odpornościowy i doda energii. Dobra dieta może nawet poprawić humor, a także wyniki w szkole czy w pracy.


Odżywiajcie się zdrowo całą rodziną: razem podejmijcie decyzję o wprowadzeniu zdrowych zmian. Poniższe porady pomogą wszystkim członkom rodziny zacząć zdrowo się odżywiać.

1. Zacznij od  prawidłowego żywienia niemowląt i małych dzieci

 
Aby zapewnić dobry start, zacznij od zdrowych nawyków żywieniowych podczas ciąży,  a następnie dalej podejmuj decyzje zdrowe dla Twojego dziecka. Mleko matki jest idealnym pożywieniem dla niemowląt. Specjaliści tacy jak Światowa Organizacja Zdrowia zalecają karmienie niemowlęcia wyłącznie mlekiem matki w ciągu pierwszych sześciu miesięcy życia. Następnie należy podawać dziecku mleko matki tak długo, jak to możliwe po wprowadzeniu innych pokarmów.

Około 6-miesięczne niemowlęta są już zwykle gotowe na próbowanie pokarmu stałego. Pediatra pomoże Ci ustalić, kiedy możesz rozpocząć wprowadzanie zmian w żywieniu Twojego dziecka. Podawanie wzbogacanych w żelazo płatków śniadaniowych dla niemowląt to świetny sposób na zaspokojenie zapotrzebowania Twojego dziecka na żelazo. Stopniowo wprowadzaj do diety Twojego dziecka owoce i warzywa zachowując kilkudniowe przerwy pomiędzy każdym nowym produktem. 


Upewnij się, że podawane porcje mają wielkość i strukturę odpowiednią do wieku Twojego dziecka. Zacznij od przecierów i stopniowo wprowadzaj małe, miękkie kawałki, w miarę jak dziecko uczy się gryźć. Podawanie zróżnicowanych i pożywnych pokarmów stosownych do wieku pomoże również Twojemu dziecku poznać nowe smaki.


2. Wprowadź dzieci do kuchni


Jeżeli jesteś rodzicem, to ktoś Cię obserwuje. Postaraj się zatem, aby Twoje dziecko widziało, jak jesz więcej owoców, warzyw i produktów pełnoziarnistych - za to mniej produktów zawierających dużo cukru, tłuszczu lub soli. Wyjaśnij mu, dlaczego mleko lub woda są lepszym wyborem niż słodzone napoje.

 

Zaplanujcie wspólne jedzenie posiłków. Wspólny posiłek to świetna okazja, aby odnowić więzy rodzinne oraz zaangażować dzieci do zabawy w odkrywanie, na czym polega zdrowe żywienie. 


Zaproś dzieci do pomocy przy zakupach, planowaniu posiłków i gotowaniu. Nauczą się umiejętności, które przydadzą im się przez całe życie. Według pewnego badania dzieci, które pomagają w przygotowaniu posiłków, jedzą więcej warzyw niż te, które nie uczestniczą w gotowaniu.


Nie możesz namówić swoich dzieci do spróbowania nowych potraw? Nie poddawaj się. Badania pokazują, że małe dzieci mogą spróbować nowych warzyw nawet do 10 razy zanim je polubią.

3. Rób zapasy dla nastolatków


Odpowiednie żywienie jest kluczowe w okresie dojrzewania, jednak może stanowić wyzwanie. Nastolatki mają własne preferencje kulinarne. Szybko rosną i szybko żyją.

Spróbuj ułatwić im zdrowe odżywianie. Zrób zapasy prostych, atrakcyjnych potraw: od pokrojonych owoców i warzyw po smoothies, pełnoziarniste roladki, zupy i kanapki. Mleko czekoladowe zawiera dużo białka oraz dziewięć niezbędnych składników odżywczych, w tym witaminę D, wapń i potas, poza tym jest pyszne i nastolatki je uwielbiają.

Oprócz rosnących potrzeb żywieniowych, nastolatki zmagają się również z nowymi wyzwaniami emocjonalnymi: w rezultacie mogą jeść zbyt dużo, opuszczać posiłki lub się odchudzać. Uważaj na niezdrowe zwyczaje żywieniowe oraz okaż wrażliwość w stosunku do zmartwień Twojego nastolatka dotyczących wyglądu. Zadbaj, aby rodzinne posiłki odbywały się w pozytywnej atmosferze. 

4. Rośnij, ale nie wyrośnij


Gdy osiągamy średni wiek, nasz metabolizm zaczyna zwalniać. Potrzebujemy mniej kalorii, jednak ciężko pozbyć się starych nawyków. Może w tym pomóc świadome jedzenie.

Nakryjcie do stołu, wyłączcie urządzenia elektroniczne i smakujcie każdy kęs. Po posiłkach będziesz odczuwać większą satysfakcję oraz mniejszą pokusę do podjadania. Ogranicz spożycie alkoholu i nie zapominaj o piciu wody.

A jeżeli na przestrzeni lat Twoje porcje w tajemniczy sposób urosły, to również dobry moment, aby poszukać wskazówek (pdf, 630Kb), jak je zmniejszyć.

5. Na starość mądrze wybieraj jedzenie


Na starość ludzie często tracą apetyt - czy to z powodu zmieniającego się gustu, problemów z uzębieniem, przyjmowanych leków czy choroby.

Pomimo zmniejszonego zapotrzebowania na energię, odpowiednie żywienie wciąż jest niezwykle ważne dla starszych osób. A na dobre zmiany nigdy nie jest za późno.

Jeżeli Ty lub starszy członek Twojej rodziny nie możecie dość często nabywać świeżych produktów, rób zakupy online. Możesz też kupować warzywa i owoce mrożone lub w puszkach - wcale nie muszą być mniej zdrowe od świeżych. Czytaj uważnie etykiety, aby uniknąć dodawanego cukru lub sodu oraz pamiętaj, aby pić dużo wody.

Jeżeli problemem stanie się utrata wagi, spróbuj suplementu diety w płynie albo napoju zastępującego posiłek. Dzisiejsze suplementy to dobry sposób na uzupełnienie niedoborów składników odżywczych, kalorii i białka.

Dlatego nie wahajcie się wcisnąć „reset”. Już dziś podejmijcie decyzję, aby zmienić swoje stare nawyki żywieniowe na zdrowsze. Zróbcie to razem.