Pozytywny wpływ witaminy E

Witamina E, podobnie jak D oraz błonnik, wapń i potas, jest bardzo często pomijana w diecie. 90% Amerykanów nie dostarcza organizmowi zalecanej dziennej dawki tego składnika odżywczego. Co więcej, ponad 50% z nich nie przyjmuje nawet połowy sugerowanej porcji.

Naukowcy postanowili zrezygnować z badań nad witaminą E, ponieważ okazała się ona nieskuteczna m.in. w profilaktyce chorób układu krążenia oraz nowotworów – komentuje doktor Michael McBurney, dyrektor ds. naukowych w DSM Nutritional Products w Stanach Zjednoczonych i dodaje – To przykre z dwóch powodów. Po pierwsze, badania przeprowadzono na losowo wybranych osobach w okresie, gdy u większości z nich witamina E stanowiła suplement diety, a spożycie wielonienasyconych kwasów tłuszczowych było znacznie niższe. Po drugie, spożycie witaminy E spadło od 2006 roku.

Potwierdzają to wyniki badań podłużnych, które są przeprowadzane na tych samych osobach przez dłuższy okres np. kilku lat. Na ich podstawie stwierdzono, że poziom suplementacji witaminy E spadł z 44,3% (2002 r.) do 19,8% (2006 r.).

Jest osiem postaci witaminy E: Cztery tokoferole (alfa, beta, gamma, delta) i cztery tokotrienole (alfa, beta, gamma, delta). Dotychczas większość naukowców badała rolę alfa-tokoferolu w leczeniu nowotworów, chorób układu krążenia oraz oczu. Ostatnie dane z Karolinska Institutet w Sztokholmie wykazały jednak, że wszystkie formy witaminy E w osoczu mogą odgrywać istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu mózgu. Według autorów artykułu opublikowanego w „Neurobiology of Aging”, ryzyko wystąpienia łagodnych zaburzeń poznawczych (MCI) było niższe o odpowiednio 15% i 8% u osób z wyższym poziomem tokoferolu i tokotrienolu.

Badacze wspomnieli również o wystąpieniu powiązań z chorobą Alzheimera. Wolne rodniki są uważane za ważnych pośredników stresu oksydacyjnego w mózgu, co jest związane z chorobą Alzheimera i stresem – mówi dr Mcburney i dodaje – Obniżone stężenie witaminy E i biomarkerów stresu oksydacyjnego zostało zauważone u osób dotkniętych chorobą Alzheimera i tych z łagodnymi zaburzeniami funkcji poznawczych.

Źródło: http://www.nutraingredients-usa.com/Research/Vitamin-E-The-overlooked-nutrient-and-its- brain-health-benefits