Zwalcz depresję zdrowym odżywianiem

Naukowcy z University of Estern Finland, dowiedli, że zdrowa dieta może zmniejszać ryzyko wystąpienia ciężkiej depresji. Ponadto stwierdzono, że utrata masy ciała połączona ze zmianą trybu życia może przyczyniać się do redukcji objawów depresyjnych.

Dieta osób z zaburzeniami depresyjnymi zazwyczaj charakteryzuje się niską zwartością substancji odżywczych. Do tej pory nie potwierdzono jednak związku pomiędzy odżywianiem a ryzkiem depresji u osób zdrowych. Dokonał tego dopiero zespół finlandzkich naukowców. Nasze badanie potwierdza hipotezę, że zdrowa dieta może korzystnie wpływać na niwelowanie czynników odpowiedzialnych za powstawanie zaburzeń depresyjnych – mówi Anu Ruusunen, badaczka, która przedstawiła wyniki analizy w swojej pracy doktorskiej.

Do sformułowania swoich wniosków naukowcy z University of Estern Finland wykorzystali wyniki dwóch oddzielnych badań: Kuopio Ischaemic Heart Disease Risk Factor oraz Finnish Diabetes Prevention Study (DPS).

Pierwsze z nich miało na celu zbadanie czynników ryzyka chorób sercowo-naczyniowych i innych chorób przewlekłych u mężczyzn w średnim wieku. Podczas obserwacji, trwających średnio 13-20 lat, badacze monitorowali dietę 2000 Finów. Za pomocą specjalnych kwestionariuszy mierzono ilość i częstotliwość spożywanych przez nich posiłków. Wszelkie informacje na temat ich kondycji psychicznej, w tym przypadki zaburzeń depresyjnych, były pozyskiwane z rejestru wypisów National Hospital Discharge Register.

Celem drugiego badania, Finnish Diabetes Prevention Study (DPS), była ocena, jak zmiana stylu życia wpływa na zapobieganie lub opóźnienie wystąpienia cukrzycy typu drugiego u osób z upośledzoną tolerancją glukozy. Badanie przeprowadzono na 140 mężczyznach i kobietach, losowo przydzielonych do dwóch grup: kontrolnej i badawczej. Grupa kontrolna została poddana 3-letniemu programowi, którego celem było wprowadzenie zmian w swoim dotychczasowym trybie życie. Planowanymi efektami było m.in. zmniejszenie masy ciała i spożycia tłuszczu, zwiększenie spożycia błonnika oraz wprowadzenie regularnych ćwiczeń fizycznych (ok. 30 minut dziennie).

Porównanie obu badań wykazało, że zdrowa dieta, bogata w warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste, drób, ryby i chudy ser zmniejszała ryzyko występowania objawów depresji i pojawienia się tego zaburzenia. Podobny efekt zauważono przy zwiększonym spożyciu kwasu foliowego, którego najważniejszymi źródłami są właśnie warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste, mięso i wątróbka.

Natomiast, stosowanie niezdrowej diety, charakteryzującej się wysokim spożyciem produktów przetworzonych, przekąsek zawierających cukier czy słodkich napojów, według naukowców wiąże się z częstszym występowaniem objawów depresji.

Dodatkowo naukowcy podkreślają, że redukcja masy ciała ma znaczący wpływ na zmniejszenie występowania objawów depresji.

Źródło: Ruusunen, Anu. Diet and depression. Publications of the University of Eastern Finland. Dissertations in Health Sciences, no 185, September 2013