Kampania Nestlé „5 posiłków dziennie”!

Firma Nestlé, realizując strategię dbania o zdrowie, prawidłowe odżywianie i dobre samopoczucie swoich konsumentów, pod koniec sierpnia rozpoczęła kampanię edukacyjno-promocyjną „5 posiłków dziennie”. Jej celem jest pomoc w zmianie nawyków żywieniowych na lepsze. Eksperci Nestlé uczą zasad komponowania prawidłowo zbilansowanych posiłków i radzą, jak często oraz w jakich proporcjach powinniśmy jadać na co dzień.

Kampania Nestlé „5 posiłków dziennie” jest odpowiedzią na problem nieprawidłowego odżywiania Polaków, na który składa się kilka ważnych czynników, między innymi to, co jedzą, ale również, jak często to robią. Jak pokazują badania IPSOS „Trendy żywieniowe Polaków”, problem ten dotyczy mieszkańców całego kraju. W regionie centralnym i północno-zachodnim aż 82% Polaków je tylko 4 posiłki lub mniej, w regionie południowym -78%, północnym -76%, a we wschodnim i południowo-zachodnim - 73%. Zaledwie 13% mieszkańców naszego kraju spożywa 5 posiłków dziennie, zgodnie z zasadami zdrowej diety.

Nieregularne spożywanie 4 lub mniej posiłków dziennie może prowadzić do nadwagi, chorób dietozależnych i związanych z nimi problemów zdrowotnych. Dlatego Nestlé chce pokazać Polakom, jak w prosty sposób mogą zmienić nieprawidłowe nawyki żywieniowe. Kampania, w myśl idei „mała zmiana, wielka różnica”, ma dostarczyć Konsumentom inspiracji, które pomogą im w łatwy sposób osiągnąć sukces w zmianie dotychczasowego stylu życia. Pomóc może także przygotowany przez specjalistów Nestlé, łatwy do zapamiętania, graficzny zegar, wskazujący i przypominający najważniejsze zasady, którymi powinniśmy kierować się, przygotowując codziennie posiłki.

Spożywając 5 zróżnicowanych posiłków dziennie, dostarczamy organizmowi odpowiednią ilość energii i składników odżywczych, niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania. Jedząc częściej, zyskujemy również więcej okazji do zjedzenia czegoś smacznego w ciągu dnia, a potrawy tak szybko się nam nie znudzą. Decydując się na regularne jedzenie w odpowiednich odstępach czasu, zyskujemy możliwość lepszej kontroli wielkości poszczególnych porcji i zapobiegamy przejadaniu się. Spożywanie małych porcji przyspiesza metabolizm i pomaga w utrzymaniu szczupłej sylwetki, a krótkie przerwy między posiłkami chronią przed spadkami poziomu glukozy we krwi i zapewniają uczucie sytość. Sposób na zdrowe odżywianie jest zatem prostszy, niż się wydaje – wystarczy jeść co 3 godziny odpowiedniej wielkości porcje – mówi Agnieszka Piskała, Starszy Specjalista ds. żywienia Nestlé.

Według badania przeprowadzonego przez IPSOS Polacy nadal uważają, że jedząc trzy posiłki dziennie, odżywiają się zdrowo. Tego zdania jest aż 41% z nich. Niestety to przekonanie jest błędne, zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Narodowy Instytutu Zdrowia Publicznego, w konsekwencji nieprawidłowych nawyków żywieniowych aż 63% mężczyzn i 46% kobiet cierpi na nadwagę lub otyłość.

Jednym z głównych powodów otyłości są niewłaściwe nawyki żywieniowe i brak aktywności fizycznej. Często moi pacjenci tłumaczą, że nie mają czasu na zadbanie o dietę, że jest to zbyt skomplikowane i czasochłonne. Tymczasem zasada pięciu posiłków dziennie jest łatwa do zapamiętania i już po dwóch tygodniach stosowania staje się zdrowym nawykiem – mówi dr hab. lek. med. Dariusz Włodarek, kierownik Zakładu Dietetyki na SGGW.

Poniżej kilka najważniejszych informacji, o tym kiedy i w jakich ilościach spożywać 5 posiłków dziennie, tak by dostarczać organizmowi odpowiedni poziom energii, jednocześnie nie obciążając układu pokarmowego.

ŚNIADANIE - NAJWAŻNIEJSZY POSIŁEK W CIĄGU DNIA

Śniadanie powinno stanowić 25% dziennego zapotrzebowania na energię! Posiłek ten należy zjeść w ciągu pierwszej godziny po przebudzeniu. Powinien być lekki, ale jednocześnie na tyle pożywny, by dostarczyć odpowiedniej ilości energii i przygotować na wyzwania nadchodzącego dnia. W roli energetycznego doładowania świetnie sprawdzą się płatki z mlekiem i owocami.

II ŚNIADANIE - 3-4 GODZINY PO PIERWSZYM ŚNIADANIU

Drugie śniadanie nie należy do obfitych posiłków. Stanowi raczej rodzaj przekąski między śniadaniem i obiadem. Powinno dostarczyć 15% dziennego zapotrzebowania na energię, czyli około 300 kcal. Dzięki niemu organizm utrzymuje odpowiedni poziom koncentracji. Drugie śniadanie pomaga także powstrzymać się przed podjadaniem. Najprostszą formą drugiego śniadania są kanapki (najlepiej z pełnoziarnistego pieczywa).

OBIAD - RÓWNIE WAŻNY JAK ŚNIADANIE

Obiad wraz ze śniadaniem pełni kluczową rolę w codziennym menu. Powinien pokrywać aż 30% dziennego zapotrzebowania na energię, w związku z czym należy go odpowiednio skomponować. Oprócz tego, że dostarcza energii potrzebnej w drugiej części dnia, to również rozgrzewa, pobudzając w ten sposób układ trawienny do działania.

PODWIECZOREK - CZAS NA PRZEKĄSKĘ!

Często w naszej świadomości podwieczorek jest posiłkiem zbędnym. Nic bardziej mylnego! Warto potraktować go jako przyjemność i dawkę energii przed powrotem do domu – zjedzony w porze popołudniowej redukuje głód i przeciwdziała niekontrolowanym, wieczornym szturmom na lodówkę. Podwieczorek jest świetną okazją do zjedzenia owocu lub słodkiej przekąski – a do tych nie trzeba chyba nikogo namawiać. Powinien on dostarczać 10% całkowitego zapotrzebowania na energię.

KOLACJA – POSIŁEK OBOWIĄZKOWY

Kolacja to obowiązkowy posiłek, który powinien pokrywać 20% dziennego zapotrzebowania na energię. Powinno się ją zjeść 2-3 godziny przed snem, żeby trawienie nie zakłócało nocnego odpoczynku. Kolacja powinna być lekkostrawna i niezbyt obfita. Do jej przygotowania rekomenduje się wykorzystanie warzyw, ryb lub jajek.

Szczegółowe informacje na temat akcji znaleźć można na stronie www.nestle.pl oraz fanpage’u Nestlé – Jedz smacznie, żyj zdrowo