Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Sort by
Sort by

Nestlé ogłasza wyniki finansowe za 2024 rok

Powrót do informacji prasowych

Laurent Freixe, CEO Nestlé, skomentował:W trudnym kontekście makroekonomicznym i wobec spowolnienia konsumpcji, osiągnęliśmy solidne wyniki w 2024 roku, zgodne z naszymi najnowszymi wytycznymi. Wzrost organiczny wyniósł 2,2%, a rzeczywisty wzrost wewnętrzny powrócił do 0,8%, przy czym oba wskaźniki poprawiły się w drugiej połowie roku. Wolne przepływy pieniężne wzrosły do 10,7 miliarda CHF, a Zarząd proponuje podwyższenie dywidendy na akcję do 3,05 CHF.

Mamy jasny plan, który umożliwi nam poprawę osiągnięć i transformację w kierunku przyszłości. Zwiększenie inwestycji w celu pobudzenia wzrostu jest kluczowe dla naszego planu. Nasza strategia zakłada dostarczanie produktów o doskonałej jakości i smaku, charakteryzujących się bezkonkurencyjną wartością, skalowanie najbardziej perspektywicznych platform i marek, intensyfikację wdrażania innowacyjnych projektów oraz poprawę efektywności obszarów generujących słabe wyniki. Generujemy środki na te inwestycje w rozwój poprzez nasz nowy trzyletni program redukcji kosztów o wartości 2,5 miliarda CHF. Postępujemy zgodnie z planem i zapewniliśmy już ponad 300 milionów CHF oszczędności na 2025 rok. 
Oczekujemy, że od 2025 roku nasze działania przyczynią się do poprawy wzrostu sprzedaży organicznej, przy niższej marży operacyjnej w krótkim okresie ze względu na realizowane inwestycje w rozwój. Chociaż otoczenie makroekonomiczne jest niepewne, identyfikujemy liczne możliwości rozwoju i posiadamy niezbędną strategię, zasoby oraz zespół, aby zrealizować nasze cele”.

Kluczowe dane finansowe

Osiągnięto wzrost organiczny w wielu kategoriach produktowych pomimo słabego popytu konsumenckiego. Odnotowano również powrót do dodatniego rzeczywistego wzrostu wewnętrznego (RIG).

  • Organiczny wzrost sprzedaży na poziomie 2,2%, w tym 0,8% rzeczywistego wzrostu wewnętrznego (RIG) i 1,5%  wzrostu cen.
  • Wzrost przyspieszał w ciągu roku; wzrost organiczny wyniósł 2,1% w I połowie roku i 2,3% w II połowie roku, a rzeczywisty wzrost wewnętrzny (RIG) poprawił się z 0,1% w I połowie roku do 1,4% w II połowie roku.
  • Wzrost był napędzany przez kategorie Kawy, Słodyczy i PetCare; geograficznie wzrost był generowany przez rynki wschodzące i Europę.

Marża zgodna z ostatnią prognozą, odzwierciedlająca wzrost kosztów surowców i inwestycje w rozwój

  • Marża zysku operacyjnego na działalności handlowej (UTOP) na poziomie 17,2%, spadek o 10 punktów bazowych w ujęciu sprawozdawczym i stabilna, wyłączając zmiany kursów walutowych, poprawa marży zysku brutto i 40-punktowy wzrost inwestycji marketingowych.
  • Zysk netto spadł o 2,9% do 10,9 miliarda CHF, a zysk na akcję (EPS) spadł o 1,0% do 4,19 CHF, co wynika z niekorzystnych zmian kursów walut.
  • Bazowy EPS na poziomie 4,77 CHF, wzrost o 2,5% wyłączając zmiany kursów walutowych, dzięki umiarkowanemu wzrostowi UTOP i mniejszej liczbie akcji, częściowo skompensowany przez wyższe koszty finansowania.

Generowanie wolnych przepływów pieniężnych na wysokim poziomie  umożliwiło wzrost dywidendy na akcję

Wolne przepływy pieniężne osiągnęły poziom 10,7 mld CHF; proponowana dywidenda na akcję wzrosła do 3,05 CHF. 

Rozwój operacyjny i strategiczny oraz perspektywy

Wprowadzone zmiany organizacyjne w celu uproszczenia i wzmocnienia odpowiedzialności

  • Redukcja stref geograficznych (ang. Zones) z 5 do 3; Nestlé Waters i Napoje Premium teraz jako samodzielny globalny biznes.
  • Zaktualizowane ramy zarządzania wydajnością i plany motywacyjne w celu zwiększenia zgodności.

Uruchomiony program oszczędności kosztów o wartości 2,5 miliarda CHF, pierwsze wyniki zostały już osiągnięte

  • Oszczędności w ramach programu Fuel for Growth mają wynieść 0,7 miliarda CHF w 2025 roku, osiągając 2,5 miliarda CHF do końca 2027 roku.
  • Dzięki działaniom podjętym od IV kwartału 2024 roku, zabezpieczono już ponad 300 milionów CHF oszczędności na 2025 rok. 

Plan napędzania wzrostu poprzez zwiększone inwestycje i lepszą realizację 

  • Jak przedstawiono na ostatnim Capital Markets Day - wyraźne skupienie na przyspieszeniu wzrostu kategorii i poprawie wyników udziałów rynkowych w 2025 roku i w perspektywie średnioterminowej.
  • Opracowane plany działania dla 18 kluczowych, osiągających słabe wyniki komórek biznesowych, które stanowią 21% sprzedaży; realizacja postępuje, z wczesnymi oznakami poprawy w niektórych biznesach.
  • Rosną inwestycje w rozwój, w tym zwiększenie wydatków na reklamę i marketing do 9% sprzedaży do końca 2025 roku.
  • Innowacje są obecnie ukierunkowane na wywieranie większego wpływu, z wykorzystaniem tzw. sześciu „Big Bets” na 2025 rok, które będą wspierane przez przyspieszone plany globalnych wdrożeń. 

Niezmienione perspektywy na 2025 rok 

  • Wytyczne zgodne z poprzednimi prognozami, gdyż przyspieszona realizacja działań z zakresu efektywności kosztowej równoważy ostatnie wzrosty cen kluczowych surowców.
  • Oczekuje się, że organiczny wzrost sprzedaży poprawi się w porównaniu do 2024 roku, umacniając się w ciągu roku w miarę realizacji planów wzrostu.  
  • Oczekuje się, że marża zysku operacyjnego na działalności handlowej (UTOP) wyniesie co najmniej 16,0% w związku z inwestycjami w rozwój.
  • Wytyczne zakładają brak znaczących zmian w kluczowych zmiennych makroekonomicznych.

Pełną treść informacji znaleźć można na stronie: https://www.nestle.com/media/pressreleases/allpressreleases/full-year-results-2024