Laurent Freixe, CEO Nestlé, skomentował: „W trudnym kontekście makroekonomicznym i wobec spowolnienia konsumpcji, osiągnęliśmy solidne wyniki w 2024 roku, zgodne z naszymi najnowszymi wytycznymi. Wzrost organiczny wyniósł 2,2%, a rzeczywisty wzrost wewnętrzny powrócił do 0,8%, przy czym oba wskaźniki poprawiły się w drugiej połowie roku. Wolne przepływy pieniężne wzrosły do 10,7 miliarda CHF, a Zarząd proponuje podwyższenie dywidendy na akcję do 3,05 CHF.
Mamy jasny plan, który umożliwi nam poprawę osiągnięć i transformację w kierunku przyszłości. Zwiększenie inwestycji w celu pobudzenia wzrostu jest kluczowe dla naszego planu. Nasza strategia zakłada dostarczanie produktów o doskonałej jakości i smaku, charakteryzujących się bezkonkurencyjną wartością, skalowanie najbardziej perspektywicznych platform i marek, intensyfikację wdrażania innowacyjnych projektów oraz poprawę efektywności obszarów generujących słabe wyniki. Generujemy środki na te inwestycje w rozwój poprzez nasz nowy trzyletni program redukcji kosztów o wartości 2,5 miliarda CHF. Postępujemy zgodnie z planem i zapewniliśmy już ponad 300 milionów CHF oszczędności na 2025 rok.
Oczekujemy, że od 2025 roku nasze działania przyczynią się do poprawy wzrostu sprzedaży organicznej, przy niższej marży operacyjnej w krótkim okresie ze względu na realizowane inwestycje w rozwój. Chociaż otoczenie makroekonomiczne jest niepewne, identyfikujemy liczne możliwości rozwoju i posiadamy niezbędną strategię, zasoby oraz zespół, aby zrealizować nasze cele”.
Kluczowe dane finansowe
Osiągnięto wzrost organiczny w wielu kategoriach produktowych pomimo słabego popytu konsumenckiego. Odnotowano również powrót do dodatniego rzeczywistego wzrostu wewnętrznego (RIG).
- Organiczny wzrost sprzedaży na poziomie 2,2%, w tym 0,8% rzeczywistego wzrostu wewnętrznego (RIG) i 1,5% wzrostu cen.
- Wzrost przyspieszał w ciągu roku; wzrost organiczny wyniósł 2,1% w I połowie roku i 2,3% w II połowie roku, a rzeczywisty wzrost wewnętrzny (RIG) poprawił się z 0,1% w I połowie roku do 1,4% w II połowie roku.
- Wzrost był napędzany przez kategorie Kawy, Słodyczy i PetCare; geograficznie wzrost był generowany przez rynki wschodzące i Europę.
Marża zgodna z ostatnią prognozą, odzwierciedlająca wzrost kosztów surowców i inwestycje w rozwój
- Marża zysku operacyjnego na działalności handlowej (UTOP) na poziomie 17,2%, spadek o 10 punktów bazowych w ujęciu sprawozdawczym i stabilna, wyłączając zmiany kursów walutowych, poprawa marży zysku brutto i 40-punktowy wzrost inwestycji marketingowych.
- Zysk netto spadł o 2,9% do 10,9 miliarda CHF, a zysk na akcję (EPS) spadł o 1,0% do 4,19 CHF, co wynika z niekorzystnych zmian kursów walut.
- Bazowy EPS na poziomie 4,77 CHF, wzrost o 2,5% wyłączając zmiany kursów walutowych, dzięki umiarkowanemu wzrostowi UTOP i mniejszej liczbie akcji, częściowo skompensowany przez wyższe koszty finansowania.
Generowanie wolnych przepływów pieniężnych na wysokim poziomie umożliwiło wzrost dywidendy na akcję
Wolne przepływy pieniężne osiągnęły poziom 10,7 mld CHF; proponowana dywidenda na akcję wzrosła do 3,05 CHF.
Rozwój operacyjny i strategiczny oraz perspektywy
Wprowadzone zmiany organizacyjne w celu uproszczenia i wzmocnienia odpowiedzialności
- Redukcja stref geograficznych (ang. Zones) z 5 do 3; Nestlé Waters i Napoje Premium teraz jako samodzielny globalny biznes.
- Zaktualizowane ramy zarządzania wydajnością i plany motywacyjne w celu zwiększenia zgodności.
Uruchomiony program oszczędności kosztów o wartości 2,5 miliarda CHF, pierwsze wyniki zostały już osiągnięte
- Oszczędności w ramach programu Fuel for Growth mają wynieść 0,7 miliarda CHF w 2025 roku, osiągając 2,5 miliarda CHF do końca 2027 roku.
- Dzięki działaniom podjętym od IV kwartału 2024 roku, zabezpieczono już ponad 300 milionów CHF oszczędności na 2025 rok.
Plan napędzania wzrostu poprzez zwiększone inwestycje i lepszą realizację
- Jak przedstawiono na ostatnim Capital Markets Day - wyraźne skupienie na przyspieszeniu wzrostu kategorii i poprawie wyników udziałów rynkowych w 2025 roku i w perspektywie średnioterminowej.
- Opracowane plany działania dla 18 kluczowych, osiągających słabe wyniki komórek biznesowych, które stanowią 21% sprzedaży; realizacja postępuje, z wczesnymi oznakami poprawy w niektórych biznesach.
- Rosną inwestycje w rozwój, w tym zwiększenie wydatków na reklamę i marketing do 9% sprzedaży do końca 2025 roku.
- Innowacje są obecnie ukierunkowane na wywieranie większego wpływu, z wykorzystaniem tzw. sześciu „Big Bets” na 2025 rok, które będą wspierane przez przyspieszone plany globalnych wdrożeń.
Niezmienione perspektywy na 2025 rok
- Wytyczne zgodne z poprzednimi prognozami, gdyż przyspieszona realizacja działań z zakresu efektywności kosztowej równoważy ostatnie wzrosty cen kluczowych surowców.
- Oczekuje się, że organiczny wzrost sprzedaży poprawi się w porównaniu do 2024 roku, umacniając się w ciągu roku w miarę realizacji planów wzrostu.
- Oczekuje się, że marża zysku operacyjnego na działalności handlowej (UTOP) wyniesie co najmniej 16,0% w związku z inwestycjami w rozwój.
- Wytyczne zakładają brak znaczących zmian w kluczowych zmiennych makroekonomicznych.
Pełną treść informacji znaleźć można na stronie: https://www.nestle.com/media/pressreleases/allpressreleases/full-year-results-2024