Sort by
Sort by

Trendy na rynku czekolady

W kwietniowym wydaniu magazynu Food Technology, Don Pszczola pisze o rosnących trendach, związanych z niedawnym badaniem na temat zastosowań czekolady i kakao - "Inspirujące trendy żywieniowe, dotyczące zastosowania czekolady i kakao 2013”, przeprowadzonym przez Innova Market Insights. Oto 10 z nich:

trendy.jpgŚwiadomy konsument: Konsumenci są zainteresowani produktami przyjaznymi środowisku i wygodnymi w użyciu. Etykiety czekolad stają się więc coraz bardziej proste i przejrzyste, tak by klienci dokładnie wiedzieli, co kupują. Dodatkowo, pieniądze ze sprzedaży słodyczy często są przekazywane organizacjom charytatywnym.

Przede wszystkim zdrowie: Konsumenci szukają naturalnych i bogatych w wartości odżywcze produktów. Najchętniej wybierają te bez dodatku cukru, z zawartością witaminy D i E i wzbogacone o antyoksydanty. W reklamach coraz częściej przedstawiane są korzystne dla zdrowia skutki spożywania ciemnej czekolady takie jak: poprawa krążenia krwi i dobry wpływ na pracę serca.

Zdrowa jesień życia: Konsumenci coraz chętniej wybierają czekolady, które dostarczają ich organizmowi kolagen, białko i wapń.

Po prostu powiedz "nie": Produkty bez dodatku glutenu i laktozy stają się coraz bardziej powszechne. Na popularności zyskują wyroby czekoladowe adresowane do konsumentów cierpiących na alergie pokarmowe np. uczulonych na gluten, soję, nabiał czy niektóre konserwanty. W ciągu ostatnich pięciu lat na świecie potroiła się liczba wyrobów czekoladowych, które nie zawierają laktozy.

Produkty „naturalne”: Rosnąca liczba pozwów sądowych i regulacji prawnych odnośnie stosowania określania „naturalne” do wysoko przetworzonych produktów powoduje, że firmy zaczynają stosować terminy takie jak: „dodatek”, „bez konserwantów” czy „zawiera naturalnie występujące cukry”.

Rola białka: Istnieje wiele możliwości, aby czekolada stała się źródłem białka dla naszego organizmu. Szczególnie, gdy w jej skład wchodzą rośliny alternatywne takie jak groch, orzechy czy ziarna.

Alternatywy dla cukru: Producenci czekolady, wychodząc naprzeciw rosnącemu problemowi cukrzycy, starają się stosować substytuty cukru. W przeciągu roku (od pierwszej połowy 2011 do pierwszej polowy 2012) na rynku czekolady liczba wyrobów, zawierających napis „bez dodatku cukru”, zwiększyła się aż o 130%.

Doświadczenia sensoryczne: Wzrost produkcji wyrobów czekoladowych o nowych smakach, takich jak: karmelizowany czy lekko solony popcorn pokryty mleczną czekoladą, otwiera przed konsumentami możliwości nowych doznań smakowych. Istnieje bardzo duża różnorodność nowych sposobów łączenia smaków, konsystencji, a nawet kolorów i kształtów czekolady.

Więcej za mniej: Ilość opakowań czekolady przyjaznych środowisku cały czas rośnie.

Skrajne punkty: Intensywne smaki, dodawane do wyrobów czekoladowych takie jak np. wasabi są doskonałym rozwiązaniem dla dojrzałych konsumentów, których podniebienia są mniej podatne na odczuwane smaki.

Źródło: Donald E. Pszczola, Chocolate Everything, Food Technology April 2013, Volume 67, No.4