Sort by
Sort by

Nowe zasady dla europejskiej branży spożywczej

Współpraca i innowacja

W 2013 roku przewidywany jest wzrost tzw. „otwartych innowacji”, czyli nawiązywanie współpracy pomiędzy największymi firmami spożywczymi a mniejszymi przedsiębiorstwami. Dzięki temu podwykonawcy będą mieli szansę na rozwój i pozyskanie nowych klientów, zaś producenci żywności zaoszczędzone fundusze będą mogli przeznaczyć na badania, które ułatwią im szybsze wprowadzenie na rynek specjalistycznych rozwiązań.

Etyka na wysokości wzroku

Zaledwie kilka lat temu uważano, że wpływ przedsiębiorstwa na środowisko jest nie tyle użyteczny, co opcjonalny. Czasy się jednak zmieniły. Działania według zasad zrównoważonego rozwoju i uczciwe wynagrodzenia dla pracowników, są warunkami produkcji, których oczekują dziś konsumenci. Firmy coraz częściej zaczynają sobie z tego zdawać sprawę, kładąc większy nacisk na etyczne praktyki biznesowe.

Rosnące ceny żywności

Malejące zapasy zbóż, zmieniający się klimat i rosnące zapotrzebowanie na białko zwierzęce, nadal są przyczyną zakłóceń równowagi pomiędzy podażą a popytem w Europie. W listopadzie Bank Światowy poinformował, że bez istotnych zmian w obszarach związanych z produkcją żywności, będziemy musieli przyzwyczaić się do „nowej normy” jej rosnących cen. Szansą na poprawę tej sytuacji może być nawiązanie współpracy pomiędzy przemysłem spożywczym a rządami i organizacjami pozarządowymi.

Podatek od żywności oraz dotacje

W całej Europie istotny wpływ na stan finansów publicznych mają działania związane z walką z nadwagą i otyłością. Rządy państw planują monitorowanie wpływu polityki cenowej – w tym podatków i dotacji – na konsumpcję. Można przypuszczać, że pojawią się koncepcje zrównoważenia opodatkowania niezdrowej żywności oraz dopłat do zdrowszych produktów. Istotna będzie również ocena efektywności wydatków na ochronę zdrowia, przychodów podatkowych oraz jakości życia.

Proste składniki

W 2013 roku jednym z najważniejszych konsumenckich priorytetów pozostaną zdrowie i uroda. Kupujący skoncentrują się teraz na niskich liczbach (kalorii, soli, cukru i tłuszczu) w tabelach wartości odżywczych oraz liście składników. Klienci coraz częściej będą wybierać proste, kilkuskładnikowe potrawy oraz dobrze im znane, tradycyjne produkty, które silnie kojarzą im się z najwyższą jakością.


Źródło: http://www.foodnavigator.com/Financial-Industry/FoodNavigator-predicts-top-five-industry-drivers-in-2013