Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Sort by
Sort by

200 lat temu urodził sie Henri Nestlé

DŁUGA HISTORIA: Siedziba Nestlé wciąż mieści się w tym samym, małym mieście nad Jeziorem Genewskim, w którym założył ją Henri Nestlé 

9 sierpnia 2014 roku firma Nestlé świętuje 200. rocznicę urodzin swojego założyciela, Henri Nestlé. Stworzył on odżywkę dla niemowląt na bazie mleka i tym samym zainicjował biznes , który po fuzji z Anglo-Swiss Condensed MIlk Co. w 1905 roku stał się największą firmą spożywczą na świecie.

Urodzony dwa stulecia temu w Niemczech Henri Nestlé zapisał się trwale w historii przemysłu spożywczego dzięki innowacyjnym pomysłom, marketingowemu zmysłowi i perspektywicznemu podejściu do biznesu. Te wartości przyświecają firmie Nestlé do dziś i wciąż wyznaczają jej strategiczną pozycję.

Chociaż firma Nestlé wielokrotnie zwiększyła liczbę swoich produktów i rynków, na których działa, pasja, z jaką Henry Nestlé tworzył najwyższej jakości produkty i wykorzystywał najnowsze badania naukowe na rzecz podnoszenia ich wartości odżywczej, wciąż żywa jest w Nestlé  Paul Bulcke, Prezes Nestlé S.A. 

Pochodzący z Frankfurtu nad Menem, Henri Nestlé rozpoczął zdobywanie swojego doświadczenia zawodowego jako asystent aptekarza. Jego kariera i rozwój naukowy nabrały tempa po przeprowadzce do Szwajcarii do położonego nad Jeziorem Genewskim miasta Vevey.

To właśnie w Vevey w 1867 roku Henri Nestlé zainaugurował produkcję odżywek dla niemowląt i do dziś to właśnie w Vevey mieści się światowa siedziba firmy, którą stworzył.

Innowacje i eksperymenty

Przedsiębiorczy talent Henri Nestlé ujawnił się w pełni, gdy nabył on nieruchomość wraz z młynem, destylarnią i magazynem. Dzięki naukowemu doświadczeniu oraz twórczemu umysłowi zaczął poszerzać zakres produkcji od lemoniady i octu począwszy, na farbach i nawozach skończywszy.

Głównym problemem społecznym tamtych czasów była jednak wysoka umieralność niemowląt. Teoretycznie istniało już jedzenie dla najmłodszych, ale jego przygotowanie było bardzo skomplikowane i czasochłonne, a otrzymywanego produktu dzieci po prostu nie chciały jeść. Mleko natomiast było trudne do przechowania i często zanieczyszczone.

Henri Nestlé uważał, że kluczowymi składnikami odżywczymi potrzebnymi dzieciom są dobrej jakości mleko, mąka pszenna i cukier. Wierzył też, że aby ułatwić niemowlętom trawienie, skrobia i kwas powinny być usunięte z mąki.

Narodziny Farine Lactée

Henri Nestlé ze szwajcarskiego mleka najwyższej jakości stworzył skondensowane mleko, a mąkę pszeniczną wykorzystywał do pieczenia twardych biszkoptów. Następnie mielił te biszkopty i łączył z mlekiem, aby uzyskać ostateczny produkt. – To odkrycie o ogromnym znaczeniu ma przed sobą wielką przyszłość – emocjonował się Henri Nestlé swoim nowym produktem, który nazwał Farine Lactée.

Farine Lactée trafiło do sprzedaży w 1867 roku. Jego rozcieńczoną wersję podano wcześniakowi, którego matka nie mogła samodzielnie wykarmić i któremu nie dawano zbyt wielkich szans na przeżycie. Dzięki nowemu produktowi dziecko nabrało sił, a wieść o nim poszła w świat. Zapotrzebowanie na odżywki dla niemowląt według receptury Henri Nestlé zaczęło dynamicznie rosnąć.

Współpracujący z naukowcami i lekarzami Henri Nestlé korzystał z najnowocześniejszej wiedzy, którą wykorzystywał do produkcji łatwych do zrobienia i odnoszących coraz większe sukcesy produktów. W tamtych czasach był to najbardziej kompletny pokarm dla niemowląt – łatwy do przygotowania, smaczny dla dzieci i zgodny z najnowszą wiedzą. Był to także pokarm uniwersalny. Wzbogacony w żelazo i inne dodatki, Farine Lactée mógł być również stosowany wspierająco przy problemach żywieniowych dorosłych, takich jak np. anemia.

Mistrz marketingu

Pionier technik marketingowych Henri Nestlé zmodyfikował nawet swój własny herb rodowy, aby symbolem firmy Nestlé stała się rodzina ptaków w gnieździe. Wierząc w znaczenie i moc obrazu oraz powiązanie z nazwiskiem twórcy, firma skutecznie opierała się próbom modyfikacji logo i od prawie 150 lat pozostaje ono w niemal niezmienionej postaci.

Pomiędzy jesienią 1867 roku i marcem 1875 roku (kiedy to Henri Nestlé sprzedał firmę) sprzedaż puszek z odżywkami dla niemowląt wzrosła z 8600 puszek rocznie do ponad miliona. Do 1874 roku odżywki dla niemowląt Nestlé były już sprzedawane w 18 krajach na 5 kontynentach m.in. w Australii, Brazylii czy Rosji.

Henri Nestlé zmarł 7 lipca 1890 roku. Do dziś wspominany jest jako przedsiębiorca, który stosował naukę i najnowszą wiedzę do zaspokajania istotnych potrzeb społecznych. Jego wytrwałość i poświęcenie przyczyniły się do stworzenia firmy, która, tak jak jej założyciel, czerpie z najnowszych badań, aby stale ulepszać wartość odżywczą swoich produktów.

Choć asystent farmaceuty z Vevey nie mógłby sobie nawet wyobrazić obecnej skali i zakresu działań firmy, którą stworzył, dzisiejsze wartości i cele Nestlé, czyli dążenie do bycia liderem w zakresie żywienia, zdrowia i dobrego samopoczucia, pochodzą właśnie od niego i przyświecają firmie już od prawie 150 lat.