Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

NASZA HISTORIA

nestle-company-history-landing.jpg
Pionierskie lata

Historia Nestlé rozpoczyna się w 1866, kiedy angielsko – szwajcarska firma Anglo-Swiss Condensed Milk Company otworzyła pierwszą w Europie fabrykę produkującą mleko skondensowane w Szwajcarii. Henri Nestlé w 1867 roku dokonuje przełomu w dziedzinie żywności dla niemowląt, a w 1905 roku założona przez niego firma łączy się z Anglo-Swiss, tworząc nowy podmiot, obecnie znany jako Grupa Nestlé. W tym okresie miasta dynamicznie się rozwijają, a postęp w zakresie kolei i statków parowych obniża koszty transportu surowców, co pobudza międzynarodowy handel towarami.

Najważniejsze wydarzenia

 

1866

1866
Charles i George Page, bracia z Ameryki Północnej, pomagają stworzyć Anglo-Swiss Condensed Milk Company. Korzystając z bogatych zasobów świeżego mleka w Szwajcarii wykorzystują wiedzę zdobytą w ojczyźnie do stworzenia pierwszego europejskiego zakładu produkcji mleka skondensowanego w Cham. Rozpoczynają zaopatrzanie europejskich ośrodków przemysłowych w produkt pod marką Milkmaid, promując go jako bezpieczną, cechującą się długą przydatnością do spożycia, alternatywę dla świeżego mleka.

1867

1867
Założyciel Nestlé, farmaceuta niemieckiego pochodzenia Henri Nestlé, stworzył w szwajcarskim Vevey "Farine Lactée". Był to pierwszy pełnowartościowy posiłek dla niemowląt, które nie mogły być karmione mlekiem mamy. Powstał z połączenia alpejskiego mleka i wyselekcjonowanych ziaren pszenicy, aby przeciwdziałać wysokiej śmiertelności niemowląt. Mniej więcej w tym czasie Nestlé zaczyna też używać nowego logo, wykorzystującego symbol gniazda.

1875

1875
Henri Nestlé sprzedaje swoją firmę i fabrykę w Vevey trzem lokalnym biznesmenom, którzy zatrudniają chemików i wykwalifikowanych pracowników, aby rozwinąć produkcję i sprzedaż.

1878

1878
Pomiędzy Nestlé i Anglo-Swiss rozwija się ostra konkurencja, kiedy każda z firm rozpoczyna sprzedaż konkurencyjnych wersji produktów swojego rywala – mleka skondensowanego i płatków śniadaniowych dla niemowląt. Obie firmy rozwijają produkcję i sprzedaż na zagranicznych rynkach.

1882-1902

1878
W 1882 roku Anglo-Swiss dociera do Ameryki, jednak śmierć George’a Page’a niweczy plany związane z tym rynkiem. W 1902 roku firma sprzedaje swoje operacje w USA, co otwiera drogę do ewentualnej fuzji z Nestlé.

1904

 
Nestlé rozpoczyna sprzedaż czekolady, przejmując sprzedaż eksportową dla Peter&Kohler. Sam Henri Nestlé odgrywa kluczową rolę w produkcji czekolady mlecznej od 1875 roku, od kiedy dostarcza mleko skondensowane swojemu sąsiadowi Danielowi Peterowi z Vevey, które Daniel Peter wykorzysta następnie do stworzenia pierwszego komercyjnego produktu czekoladowego w 1880 roku.
Belle Époque

W 1905 roku Nestlé i Anglo-Swiss mają ponad 20 fabryk i zaczynają tworzyć filie zamorskie i sieć sprzedaży, która obejmuje Afrykę, Azję, Amerykę Łacińską i Australię. Kiedy nadchodzi pierwsza wojna światowa firma odnosi korzyści z okresu prosperity znanego jako Belle Epoque i staje się globalną firmą nabiałową.

Najważniejsze wydarzenia

 

1905

1905
Anglo-Swiss i Nestlé łączą się w Nestlé & Anglo-Swiss Milk Company. Firma ma 2 siedziby: w Vevey i Cham, i otwiera trzecie biuro w Londynie, w celu kierowania sprzedażą eksportową nabiału. W ciągu kilku lat firma rozszerza swoją ofertę o niesłodzone mleko skondensowane i mleko sterylizowane.
Przetrwać czas wojny

Wybuch wojny w 1914 roku, prowadzi do wzrostu popytu na skondensowane mleko i czekoladę, ale niedobór surowców i ograniczenia w handlu transgranicznym hamują produkcję Nestlé & Anglo-Swiss. Aby rozwiązać ten problem, firma nabywa infrastrukturę przetwórczą w Stanach Zjednoczonych i Australii, a do końca wojny ma tam 40 fabryk.

Najważniejsze wydarzenia

1914

1914
Działania wojenne w całej Europie zakłócają produkcję, ale również tworzą popyt na produkty mleczarskie Nestlé poprzez duże kontrakty rządowe.            

1915

1915.jpg
Mleko skondensowane jest trwałe i łatwe do transportu, co przyczynia się do jego popularności wśród sił zbrojnych. Na przykład w 1915 roku armia brytyjska rozpoczyna wydawanie mleka Nestlé w puszkach żołnierzom w ramach racji awaryjnych. Duży popyt na produkt oznacza, że rafinerie mleka pracują bez wytchnienia.

1916

1916
Nestlé & Anglo-Swiss przejmuje norweską firmę nabiałową Egron, która opatentowała proces suszenia wykorzystywany w produkcji mleka w proszku – nowy właściciel rozpoczyna sprzedaż tego produktu.

1917-1918

1917-1918
Niedobór mleka w Szwajcarii oznacza, że Nestlé & Anglo-Swiss musi oddać świeże zapasy mleka, aby pomóc ludziom w okolicznych miastach i miasteczkach. Aby zaspokoić zapotrzebowanie na mleko skondensowane wśród narodów walczących, firma kupuje amerykańskie rafinerie i podpisuje umowy na dostawy z australijskimi firmami, które później nabywa.
Kryzys i nowe możliwości

Po wojnie zapotrzebowanie wojskowe na mleko w puszkach spada, powodując poważny kryzys dla Nestlé & Anglo-Swiss w 1921 roku. Kiedy spółka podnosi sie z niego, nadchodzi krach na Wall Street w 1929 roku, który zmniejsza siłę nabywczą konsumentów. Jednak epoka ta stwarza także nowe możliwości firmie: zarząd spółki się profesjonalizuje, badania są scentralizowane oraz powstają pionierskie produkty, takie jak kawa Nescafé.

Najważniejsze wydarzenia

 

1921-1922

1921-1922
Spadające ceny i wysokie poziomy zapasów prowadzą do pierwszej i jedynej w historii straty finansowej Nestlé & Anglo-Swiss w 1921 roku. Bankier Louis Dapples dołącza do firmy jako Kryzys-Manager i zachęca firmę do powoływania profesjonalnych menedżerów. Administracja jest scentralizowana, a badania są skonsolidowane w jednym laboratorium w Vevey w Szwajcarii.

1929

“1929”Firma kupuje największą firmę czekoladziarską w Szwajcarii – Peter-Cailler-Kohler, której początki sięgają 1819 roku, kiedy François Louis Cailler stworzył jedną z pierwszych w kraju marek czekolady – Cailler. Czekolada teraz staje się integralną częścią biznesu Nestlé & Anglo-Swiss.

1934

1934
W Australii powstaje napój czekoladowy Milo, a jego sukces powoduje późniejszy eksport Milo na kolejne rynki. W okresie międzywojennym firma kontynuuje rozwój pokarmów dla dzieci i niemowląt i w 1934 roku tworzy Pelargon – pełne mleko w proszku dla niemowląt wzbogacone bakteriami kwasu mlekowego w celu poprawy trawienia.

1936

1936
Konkurencyjny rynek czekolady w Szwajcarii zachęca Nestlé-Peter-Cailler-Kohler do innowacji poprzez wprowadzenie białej czekolady Galak i Rayon – czekolady z miodem i pęcherzykami powietrza. W latach 30-tych XX wieku wśród zdrowych produktów najlepiej sprzedają się witaminy, więc Nestlé w 1936 roku wprowadza na rynek witaminowy suplement diety – Nestrovit.

1938

1938
Na rynku pojawia się Nescafé – "sproszkowany wyciąg z czystej kawy", który zachowuje naturalny smak kawy, ale można go przygotować znacznie łatwiej niż tradycyjną kawę – wystarczy dodać gorącej wody. Produkt jest dziełem Maxa Morgenthalera, który rozpoczyna pracę nad nim w 1929 roku, kiedy rząd brazylijski prosi Nestlé & Anglo-Swiss, by firma znalazła ujście dla jego ogromnej nadwyżki zasobów kawy.
II wojna światowa

Wybuch II wojny światowej w 1939 roku wpływa na praktycznie każdy rynek, ale Nestlé & Anglo-Swiss kontynuuje pracę w trudnych warunkach, zaopatrując zarówno cywili jak i siły zbrojne. W 1947 roku firma dodaje do swojego asortymentu zupy i przyprawy Maggi oraz przyjmuje nazwę Nestlé Alimentana.

Najważniejsze wydarzenia

 

1939

1939
Obawiając się, że Państwa Osi mogą zająć Szwajcarię, Nestlé & Anglo-Swiss przenosi niektórych swoich menedżerów do nowej siedziby w Stamford w USA, która w czasie wojny działa jako druga centrala firmy. Walki w Europie uniemożliwiają Nestlé eksport mleka stamtąd, więc Afrykę i Azję firma zaopatruje z USA i Australii. Rozszerza też produkcję w Ameryce Łacińskiej.

1942-1945

1942-1945
Druga wojna światowa początkowo spowolniła sprzedaż Nescafé, ale wkrótce wartość sprzedaży wzrosła mimo trwającego konfliktu. Po przystąpieniu USA do wojny, marki Nestlé szybko zyskały popularność wśród amerykańskich żołnierzy. Pod koniec wojny, Nescafé zostało również włączone w dostawy pomocowe w Japonii i Europie. Pod koniec lat 40. XX wieku powstała nowa marka – Nestea.

1947

1947
Nestlé & Anglo-Swiss łączy się ze szwajcarską firmą Alimentana, która produkuje zupy, buliony i przyprawy Maggi, i zmienia nazwę na Nestlé Alimentana. Historia Alimentana sięga 1884 roku, kiedy to Julius Maggi opracował bogate w białko suche zupy w celu rozwiązywania problemu niedożywienia.
Większa wygoda konsumentów
 

Okres powojenny charakteryzował rosnący dobrobyt społeczeństw. Ludzie w Stanach Zjednoczonych i Europie zaczęli wydawać pieniądze na maszyny, które czynią życie łatwiejszym, takie jak lodówki i zamrażarki. W branży spożywczej na znaczeniu zyskały wygodne produkty, umożliwiające szybkie i proste przyrządzanie potraw, a Nestlé Alimentana odpowiedziała na te potrzeby dzięki nowym produktom, takim jak Nesquik i Maggi.

Najważniejsze wydarzenia

 

1948

1948
W USA Nestlé Alimentana wprowadza na rynek herbatę rozpuszczalną – Nestea, która jest wytwarzana przy użyciu tej samej metody, co kawa rozpuszczalna Nescafé i może być podawana zarówno na ciepło, jak i na zimno. Podobnie jak Nesquik – napój napój o smaku kakao, który łatwo rozpuszcza się w ciepłym lub zimnym mleku – zainagurowany w Stanach Zjednoczonych, szybko stał się bestsellerem.

1954

1954
Płatki śniadaniowe dla niemowląt Nestlé dostępne na rynku jako produkt w proszku od roku 1948 zostają przemianowane na Cerelac. Postać proszku przybiera także przyprawa Maggi o nazwie Fondor początkowo sprzedawana jako kostka bulionu. Dzięki nowej odsłonie w formie dogodnej wytrząsarki, może być używana jako przyprawa w kuchni, ale także na stole w jadalni.

1957

 

Pod marką Maggi powstaje ravioli w puszkach. Jego ogromny sukces skłania Nestlé do stworzenia szerszej oferty gotowych dań w puszkach. Dania w puszkach stają się nowym segmentem wzrostu.
Od mrożonek do farmaceutyków

Akwizycje umożliwiły Nestlé wejście do szybko rozwijających się nowych kategorii, takich jak na przykład mrożonki, oraz rozszerzenie działalności w swoich tradycyjnych obszarach: mleka, kawy i produktów spożywczych w puszkach. W latach 70-tych firma dywersyfikuje swoją produkcję i wchodzi w kategorie farmaceutyków i kosmetyków. Zaczyna przyciągać krytykę ze strony grup aktywistów, które zarzucają jej, że marketing żywności dla niemowląt jest nieetyczny. Później Nestlé staje się jedną z pierwszych firm, które stosują kod WHO do substytutów mleka matki w całej swojej działalności.

Najważniejsze wydarzenia

 

1960

1960
Wraz ze wzrostem liczby gospodarstw domowych kupujących zamrażarki, popyt na lody rośnie. Aby wykorzystać ten wzrost, Nestlé nabywa niemieckiego producenta Jopa i francuską wytwórnię Heudebert-Gervais, a także dodaje do portfolio szwajcarską markę Frisco w 1962 roku. Firma nabywa też producenta żywności w puszkach Wielkiej Brytanii – Crosse & Blackwell.

1962

1962
Nestlé nabywa Findus – markę żywności mrożonej od szwedzkiego producenta Marabou i wprowadza ją na międzynarodowy rynek. Findus to jedna z pierwszych firm sprzedających mrożonki w Europie od 1945 roku.

1968

Schłodzone produkty mleczne są coraz bardziej popularne, Nestlé nabywa francuską firmę produkującą jogurty – Chambourcy. Na początku lat 70-tych ta ostatnia tworzy jogurty Sveltesse, skierowane do konsumentów dbających o zdrowie i dobrą figurę.

1969

Nestlé wchodzi w kategorię wód mineralnych poprzez zakup udziałów we francuskiej marce wody Vittel.

1973

1973
Aby wzmocnić swoje portfolio żywności mrożonej i w puszkach na rynkach anglosaskich, Nestlé przejmuje amerykańskiego producenta mrożonek – Stouffer Corporation oraz producenta żywności w puszkach – McNeill & Libby Libby w 1976 roku.

1974

Po raz pierwszy, Nestlé wychodzi poza żywność i napoje, stając się mniejszościowym udziałowcem globalnej firmy kosmetycznej L'Oréal.

1977

Przemianowana na Nestlé SA spółka kontynuuje strategię dywersyfikacji, kupując amerykańską firmę produkującą wyroby farmaceutyczne i okulistyczne – Alcon Laboratories. Spadające wskaźniki karmienia piersią prowadzą kilku aktywistów do kwestionowania strategii marketingowych firm działających w segmencie żywności dla dzieci i niemowląt, w tym Nestlé. W 1977 roku wzywają ludzi do bojkotu produktów Nestlé.
Ku Żywieniu, Zdrowiu i Dobremu Samopoczuciu

Po latach wzrostu Nestlé rezygnuje z nierentownych marek i promuje te, które spełniają oczekiwania coraz bardziej świadomych konsumentów w zakresie zdrowia, zgodnie z nową dewizą "Żywienia, Zdrowia i Dobrego Samopoczucia". Firma rozwija się w Stanach Zjednoczonych, Europie Wschodniej i Azji, a celem jest pozycja światowego lidera w kategorii wody, lodów i żywności dla zwierząt.

Najważniejsze wydarzenia

 

1981

Mrożone posiłki Stouffer’s Lean Cuisine stworzone w oparciu o niską zawartość tłuszczu i niskokaloryczność i marka odnotowała imponującą sprzedaż. Nestlé i L'Oreal tworzą Galdermę jako spółkę joint venture aktywną w obszarze dermatologii. WHA przyjmuje wytyczne WHO na substytuty mleka matki, a Nestlé jest jedną z pierwszych firm, które opracowują politykę w oparciu o nie i stosują je w całej swojej działalności.

1985

1985
Poprzez nabycie działającej w USA Carnation Company za 3 mld USD, Nestlé dodaje do swojego portfolio marki Carnation i Coffee-Mate. Wchodzi też na rynek karmy dla zwierząt poprzez kupno marki Friskies.

1986

1986
Historia Nespresso zaczyna się od prostej idei: umożliwić każdemu stworzenie doskonałej kawy, jakiej nie powstydziłby się wykwalifikowany barrista.

1988

1988
Nestlé nabywa brytyjską firmę cukierniczą Rowntree Mackintosh, dodając do swojego portfolio marki takie jak: KitKat, After Eight i Smarties. Firma nabywa również włoską grupę Buitoni-Perugina produkującą makarony, sosy i wyroby cukiernicze.

1991

Nestlé tworzy joint venture z General Mills, Cereal Partners Worldwide, do produkcji i globalnej sprzedaży płatków śniadaniowych. Kolejne joint venture firma tworzy także z The Coca-Cola Company, dając w ten sposób początek Beverage Partners Worldwide – globalnemu partnerstwu producentów napojów, dzięki temu rozpoczyna się produkcja i sprzedaż marek takich jak Nestea.

1992

1992
Poprzez nabycie francuskiej Grupy Perrier, Nestlé rozwija swoją pozycję w kategorii wód mineralnych. W 1993 roku jako oddzielna działalność w kategorii wód, powstaje Nestlé Sources Internationales, w 2002 roku przemianowana na Nestlé Waters.

1997

Nowy prezes Peter Brabeck-Letmathe widzi potencjał wzrostu w spersonalizowanym żywieniu. Nestlé wysuwa sie na pozycję lidera w "Żywieniu, Zdrowiu i Dobrym Samopoczuciu".

1998

1998
Nestlé kupuje włoski biznes wody mineralnej Sanpellegrino Group. W krajach rozwijających się powstaje Nestlé Pure Life, aby zapewnić czyste i zdrowe zasoby wody pitnej, a dwa lata później w Europie powstaje marka Aquarel.

2000

2000
Powstaje Inicjatywa Nestlé na rzecz Zrównoważonego Rolnictwa w celu promocji wspólpracy z lokalnymi rolnikami (ang. The Sustainable Agricultural Intiative Nestlé, SAIN). Jej celem jest poprawa standardu życia rolników i zapewnienie stabilnych dostaw surowców.

2001

2001
Nestlé nabywa amerykański biznes karm dla zwierząt domowych Ralston Purina i łączy go z Nestlé Friskies Petcare w celu stworzenia Nestlé Purina PetCare – nowego lidera na rynku opieki nad zwierzętami.

2002

2002
Po rozszerzeniu w 1990 roku działalności w kategorii lodów, Nestlé nabywa prawa licencyjne do marki premium Häagen-Dazs w USA i Kanadzie, oraz kupuje Mövenpick oraz Dreyer’s Grand Ice Cream w 2003 roku. Nabywa również mrożonki Chef America za 2,6 mld USD.
Tworzenie Wspólnej Wartości

Nestlé obiera podejście do biznesu oparte o zasadę Tworzenia Wspólnej Wartości. Startuje Nestlé Cocoa Plan i Nescafé Plan na rzecz dalszego rozwoju zrównoważonych łańcuchów dostaw kakao i kawy. Wraz ze wzmacnianiem swojej pozycji w tradycyjnych segmentach, preparatach dla niemowląt i mrożonkach, Nestlé umacnia swoją koncentrację na żywieniu medycznym.

Najważniejsze wydarzenia

 

2006

Nestlé obiera fililozofię Tworzenia Wspólnej Wartości w prowadzeniu działalności biznesowej, czyli prowadzenie biznesu tak, że wszelkie działania na rzecz akcjonariuszy, muszą również tworzyć wartość dla społeczności, w których firma działa i całego społeczeństwa. Nestlé pozyskuje biznes zarządzania wagą – Jenny Craig i australijską firmę produkującą płatki śniadaniowe - Uncle Toby’s.

2007

Rosnące skupienie na żywieniu medycznym prowadzi Nestlé do nabycia Novartis Medical Nutrition. Nestlé nabywa również firmę produkującą żywność dla dzieci Gerber oraz szwajcarski koncern produkujący wodę mineralną – Sources Minérales Henniez.

2009

2009
Pierwsze Forum Tworzenia Wspólnej Wartości w Nowym Jorku skupia ekspertów w celu omówienia globalnych wyzwań w dziedzinie żywienia, wody i rozwoju obszarów wiejskich oraz roli biznesu w przyczynianiu się do ich rozwiązania. Forum staje się corocznym wydarzeniem. Nestlé w 2009 roku tworzy dywizję usług dla gastronomiī (foodservice business division) o nazwie Nestlé.

2010

2010
Nestlé przejmuje biznes pizzy mrożonej Kraft Foods. Nestlé Cocoa Plan i Nescafé Plan zaczynają rozwijać zrównoważone łańcuchy dostaw kakao i kawy w celu poprawy warunków bytowych w społecznościach rolniczych, a także zapewnienia ich rentowności.

2011

2011
Powstają Nestlé Health Science i Nestlé Institute of Health Sciences, aby prowadzić badania produktów odżywczych w celu zapobiegania i leczenia przewlekłych schorzeń. Nestlé jest pierwszą firmą produkującą żywność współpracującą z Fair Labor Association (FLA), aby pomóc w walce z pracą dzieci w łańcuchu dostaw kakao.

2012

Nestlé nabywa Wyeth Nutrition, wcześniej Pfizer Nutrition za 11,9 mld USD, aby wzmocnić swoją pozycję na rynku żywności dla niemowląt.

2013

Nestlé Health Science nabywa amerykańską firmę produkującą żywność Pamlab, specjalizującą się w odżywaniu medycznym pacjentów z problemami takimi jak łagodne zaburzenia poznawcze i depresje. Biznes zarządzania wagą Jenny Craig zostaje sprzedany w Ameryce i Oceanii.

2014

2014
Wraz z powstaniem Nestlé Skin Health, Nestlé przejmuje pełną kontrolę nad joint venture Galderma, stworzonym wraz z L'Oréal w roku 1981 w zakresie dermatologii. Firmy kończą również powstałe w 2002 roku joint venture Inneov, produkujące kosmetyczne suplementy diety, Galderma nabywa nastepnie część jego aktywów.

2015

2015
Nestlé z najstarszej istniejącej szwajcarskiej marki czekolady Cailler tworzy globalną markę super-premium. Francuski biznes mrożonej żywności Davigel zostaje sprzedany.