„Największym przełomem było dla mnie skosztowanie kawy, którą produkowałem” – mówi. „Próbowanie jej, sprawdzanie różnych smaków, kolorów i konsystencji – wszystko było dla mnie zupełnie nowe”.
Wyzwania
Obecnie tylko niespełna 5% plantatorów ma mniej niż 35 lat. Oznacza to, że w segmencie uprawy kawy nasila się luka pokoleniowa. Aby wpłynąć na to globalne, pogłębiające się zjawisko, Nestlé podejmuje działania, których celem jest zwiększenie korzyści z pracy na rodzinnej farmie oraz popularyzacja tego wyboru wśród młodych osób.
plantatorów ma mniej niż 35 lat.
Honduras ma jedną z najmłodszych populacji na świecie – około 65% mieszkańców kraju ma poniżej 29 lat. To idealne miejsce do rozwoju sektora kawy i edukacji młodzieży w kierunku prowadzenia gospodarstw. W czerwcu 2019 roku NESCAFÉ uruchomiło w Hondurasie Youth Initiative. Inicjatywa odbywa się we współpracy z rządem i jest częścią projektu Nestlé Needs YOUth. Jej celem jest zainspirowanie młodszych pokoleń do uczestnictwa w sukcesie ich społeczności uprawiających kawę.
Możliwości edukacyjne
W szkole średniej Cesar uczęszczał do klasy ukierunkowanej na agroleśnictwo. Cała grupa otrzymała propozycje udziału w Youth Initiative. „Od najmłodszych lat zastanawiałem się kim będę i co mogę osiągnąć” – wyjaśnia. „Będąc w Comayagua, odkryłem, że moja przyszłość jest związana z kawą”. W myśl tego przekonania, Cesar skorzystał z możliwości udziału w Youth Initiative.
Zajęcia odbywają się w ośrodku o nazwie Coffee Quality Competence Center w gminie La Libertad. 80-godzinny program szkoleniowy realizowany jest przez sześć miesięcy i obejmuje różne moduły wiedzy o kawie i przedsiębiorczości. Na miejscu znajduje się szkółka leśna oraz suszarnia słoneczna, w których odbywają się praktyczne zajęcia z uprawy i pozyskiwania zbiorów. Uczestnicy poznają właściwości kawy, metody jej zbierania, palenia, mielenia, oceny smaku i aromatu.
Dzięki kompleksowemu programowi studenci uczą się zarządzania nowoczesnym przedsiębiorstwem. Oprócz lekcji dotyczących uprawy, zbiorów i pielęgnacji roślin, młodzież poznaje techniki inżynieryjne oraz metody poprawy jakości kawy. W programie uwzględnione są również zajęcia komputerowe.
„Za jedne z najlepszych zajęć uważam te o motywacji i wytrwałości” – mówi Cesar. „Miały one dla nas ogromne znaczenie, ponieważ dzięki nim mogliśmy zmniejszyć stres związany z domem i szkołą. Bardzo podobały nam się też warsztaty na temat przywództwa, innowacji i przedsiębiorczości. To niesamowite czuć wsparcie ludzi, którzy nie oczekują niczego w zamian”.
Lepsza przyszłość
Program wspiera pokolenie, które jest w pełni zaangażowane w pracę na ziemi przodków. „Większość z nas pochodzi z rodzin uprawiających kawę. Często naszym wyzwaniem jest stawienie czoła prawu do dziedziczenia ziemi, które przysługuje bardzo wielu członkom rodziny” – mówi Cesar. „Brakuje nam szkoleń – zarówno teoretycznych, jak i praktycznych – z zakresu zarządzania gospodarstwem. Teraz zajmują się tym osoby starsze, a produkcja spada. Wynika to między innymi z tego, że uprawa kawy jest uważana przez młodych ludzi za profesję archaiczną. Ja – dzięki programowi NESCAFÉ – zmieniłem postrzeganie posiadania gospodarstwa i mam nowy pomysł na prowadzenie swojego”.
Inicjatywa Youth Initiative jest jednym z elementów realizacji zobowiązania Nestlé, aby do 2030 roku wesprzeć 10 milionów młodych ludzi na całym świecie, oferując różnorodne możliwości rozwoju kariery. Ponadto w ramach NESCAFÉ Plan firma podjęła zobowiązanie przeszkolenia nawet do 25 000 młodych obywateli Hondurasu w ciągu najbliższych pięciu lat – w zależności od rozwoju programu NESCAFÉ’s Youth Initiative oraz rozbudowy sieci ośrodków Coffee Quality Competence Center.
„Myślę o przyszłości w branży kawowej nie tylko w kategoriach dochodu” – mówi Cesar. „Ta profesja oznacza dla mnie dużo więcej: to cała kultura, dziedzictwo, ojcowizna, rodzina. To zawsze będzie część mnie i naszej społeczności. Różnica polega na tym, że nie robię tego, ponieważ muszę postępować zgodnie z tradycyjnymi schematami, a dlatego, że mam na to pomysł”.
Odwiedź sekcję Nestlé Needs YOUth, aby dowiedzieć się więcej o tym, jak Nestlé pomaga młodym ludziom w rozwoju kariery.