Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Sort by
Sort by

Wielka nadzieja sektora kawy

Zerowa produkcja odpadów przy użyciu wielowiekowej technologii
Wielka nadzieja sektora
Cesar Ernesto Buezo dopiero niedawno odkrył smak kawy. Całe życie spędził na plantacji kawy w rodzinnym gospodarstwie, ale nigdy wcześniej nie miał okazji, by docenić jej smak. Do momentu, w którym wziął udział w programie marki Nescafé – Nescafé’s Youth Initiative.

„Największym przełomem było dla mnie skosztowanie kawy, którą produkowałem” – mówi. „Próbowanie jej, sprawdzanie różnych smaków, kolorów i konsystencji – wszystko było dla mnie zupełnie nowe”.

Wyzwania

Obecnie tylko niespełna 5% plantatorów ma mniej niż 35 lat. Oznacza to, że w segmencie uprawy kawy nasila się luka pokoleniowa. Aby wpłynąć na to globalne, pogłębiające się zjawisko, Nestlé podejmuje działania, których celem jest zwiększenie korzyści z pracy na rodzinnej farmie oraz popularyzacja tego wyboru wśród młodych osób.

Na świecie tylko niespełna 5%
plantatorów ma mniej niż 35 lat.

Honduras ma jedną z najmłodszych populacji na świecie – około 65% mieszkańców kraju ma poniżej 29 lat. To idealne miejsce do rozwoju sektora kawy i edukacji młodzieży w kierunku prowadzenia gospodarstw. W czerwcu 2019 roku NESCAFÉ uruchomiło w Hondurasie Youth Initiative. Inicjatywa odbywa się we współpracy z rządem i jest częścią projektu Nestlé Needs YOUth. Jej celem jest zainspirowanie młodszych pokoleń do uczestnictwa w sukcesie ich społeczności uprawiających kawę.

Możliwości edukacyjne

W szkole średniej Cesar uczęszczał do klasy ukierunkowanej na agroleśnictwo. Cała grupa otrzymała propozycje udziału w Youth Initiative. „Od najmłodszych lat zastanawiałem się kim będę i co mogę osiągnąć” – wyjaśnia. „Będąc w Comayagua, odkryłem, że moja przyszłość jest związana z kawą”. W myśl tego przekonania, Cesar skorzystał z możliwości udziału w Youth Initiative.

Zajęcia odbywają się w ośrodku o nazwie Coffee Quality Competence Center w gminie La Libertad. 80-godzinny program szkoleniowy realizowany jest przez sześć miesięcy i obejmuje różne moduły wiedzy o kawie i przedsiębiorczości. Na miejscu znajduje się szkółka leśna oraz suszarnia słoneczna, w których odbywają się praktyczne zajęcia z uprawy i pozyskiwania zbiorów. Uczestnicy poznają właściwości kawy, metody jej zbierania, palenia, mielenia, oceny smaku i aromatu.

Dzięki kompleksowemu programowi studenci uczą się zarządzania nowoczesnym przedsiębiorstwem. Oprócz lekcji dotyczących uprawy, zbiorów i pielęgnacji roślin, młodzież poznaje techniki inżynieryjne oraz metody poprawy jakości kawy. W programie uwzględnione są również zajęcia komputerowe.

„Za jedne z najlepszych zajęć uważam te o motywacji i wytrwałości” – mówi Cesar. „Miały one dla nas ogromne znaczenie, ponieważ dzięki nim mogliśmy zmniejszyć stres związany z domem i szkołą. Bardzo podobały nam się też warsztaty na temat przywództwa, innowacji i przedsiębiorczości. To niesamowite czuć wsparcie ludzi, którzy nie oczekują niczego w zamian”.

Lepsza przyszłość

Program wspiera pokolenie, które jest w pełni zaangażowane w pracę na ziemi przodków. „Większość z nas pochodzi z rodzin uprawiających kawę. Często naszym wyzwaniem jest stawienie czoła prawu do dziedziczenia ziemi, które przysługuje bardzo wielu członkom rodziny” – mówi Cesar. „Brakuje nam szkoleń – zarówno teoretycznych, jak i praktycznych – z zakresu zarządzania gospodarstwem. Teraz zajmują się tym osoby starsze, a produkcja spada. Wynika to między innymi z tego, że uprawa kawy jest uważana przez młodych ludzi za profesję archaiczną. Ja – dzięki programowi NESCAFÉ – zmieniłem postrzeganie posiadania gospodarstwa i mam nowy pomysł na prowadzenie swojego”.

Inicjatywa Youth Initiative jest jednym z elementów realizacji zobowiązania Nestlé, aby do 2030 roku wesprzeć 10 milionów młodych ludzi na całym świecie, oferując różnorodne możliwości rozwoju kariery. Ponadto w ramach NESCAFÉ Plan firma podjęła zobowiązanie przeszkolenia nawet do 25 000 młodych obywateli Hondurasu w ciągu najbliższych pięciu lat – w zależności od rozwoju programu NESCAFÉ’s Youth Initiative oraz rozbudowy sieci ośrodków Coffee Quality Competence Center.

„Myślę o przyszłości w branży kawowej nie tylko w kategoriach dochodu” – mówi Cesar. „Ta profesja oznacza dla mnie dużo więcej: to cała kultura, dziedzictwo, ojcowizna, rodzina. To zawsze będzie część mnie i naszej społeczności. Różnica polega na tym, że nie robię tego, ponieważ muszę postępować zgodnie z tradycyjnymi schematami, a dlatego, że mam na to pomysł”.

Odwiedź sekcję Nestlé Needs YOUth, aby dowiedzieć się więcej o tym, jak Nestlé pomaga młodym ludziom w rozwoju kariery.