Niezależnie od tego, czy masz wieloletnie doświadczenie zawodowe, czy właśnie ukończyłeś studia, masz szansę na karierę w Nestlé. Wyszukaj oferty pracy tutaj.
Karmienie na żądanie wyższe IQ Twojego dziecka
wrz 05, 2012
Z badań naukowców z Oxfordu wynika, że dzieci, które są karmione piersią lub butelką zgodnie
z wyznaczonym harmonogramem nie radzą sobie w szkole tak dobrze, jak ich karmieni na żądanie rówieśnicy. Stwierdzenie to opiera się na wynikach testów IQ przeprowadzonych wśród dzieci
w wieku od 5 do 14 lat. Pokazują one, że dzieci karmione na żądanie, prezentują wyższy poziom inteligencji. Ponadto IQ dziesiątki ośmiolatków, które były karmione piersią na żądanie było od 4 do 5 punktów procentowych wyższe, niż dziesiątki dzieci karmionych zgodnie z wcześniej ustalonym harmonogramem – wynika z badania opublikowanego w European Journal of Public Health.
To wyniki pierwszego długoterminowego badania przeprowadzonego na tak szeroką skalę nad dziećmi, które były karmione na żądanie i nad tymi, które karmiono zgodnie z harmonogramem. Naukowcy wezwali jednak do ostrożności w interpretacji wyników badań.
Zdaniem dr Marii Iacovou, która prowadziła badania: „Na tym etapie musimy być bardzo ostrożni, oceniając związek przyczynowy pomiędzy wzorcami żywieniowymi i IQ. Nie możemy definitywnie powiedzieć, dlaczego te różnice występują, chociaż mamy szereg hipotez. Jest to pierwsze badanie tego obszaru i potrzebne są dalsze analizy, aby zrozumieć związane z tym zjawiskiem procesy.”
„Różnica między karmieniem dzieci na żądanie i planowym odnosi się zarówno do karmienia piersią, jak i butelką" – wyjaśnia dr Iacovou. „Różnica w IQ na poziomie około 4-5 punktów, choć statystycznie istotna, nie sprawiłaby, że najsłabsze dziecko w klasie stałoby się nagle najlepszym, ale z pewnością byłaby zauważalna.”
Chcesz przeczytać więcej informacji na temat żywienia, zdrowia i dobrego samopoczucia? Zajrzyj do naszego newslettera wellness!
Źródło: Maria Iacovou and Almudena Sevilla Infant feeding: the effects of scheduled vs. on-demand feeding on mothers’ wellbeing and children’s cognitive development Eur J Public Health first published online March 14, 2012.