Kształtowanie zdrowszych nawyków

Wskazówki dotyczące zdrowszego stylu życia
Kształtowanie zdrowszych nawyków
Jako rodzice, chcemy dla naszych dzieci jak najlepiej – a to oznacza przekonanie ich do prowadzenia zdrowego stylu życia. Zbilansowana dieta to oczywiście kluczowy aspekt zdrowego życia, dlatego od najmłodszych lat powinniśmy uczyć dzieci, jak istotne jest prawidłowe odżywianie.

Podzielimy się tutaj kilkoma wskazówkami dla rodziców, którzy chcą zachęcić swoje dzieci do zdrowszego stylu życia.

1. Jedzcie wspólnie

Jeśli chcesz wytyczyć zdrowy kierunek dla całej swojej rodziny, najlepiej będzie zebrać wszystkich przy jednym stole i zjeść wspólnie zdrowy posiłek.

Rodzina - jedzenie

Rodzinne obiady to nie tylko okazja do opowiedzenia sobie nawzajem o swoim dniu, ale też szansa dla rodziców, by wzmocnić przekaz dotyczący prawidłowego odżywiania. Niech stół w jadalni będzie strefą wolną od rozpraszaczy – poproś wszystkich, by nie przynosili ze sobą telefonów, tabeletów ani zabawek. Dzięki temu dzieci będą mogły skupić się na smaku i zapachu posiłków i wsłuchać się w swoje ciało, które powie im czy są jeszcze głodne, czy już najedzone.

W miarę możliwości trzymaj się ustalonego planu – badania pokazują, że jedzenie posiłków o tej samej godzinie pomaga rodzinom stworzyć stałe zwyczaje żywieniowe i wspiera zdrowsze nawyki.

2. Zaangażuj dzieci

Włączenie dzieci w przygotowanie posiłków i gotowanie nie tylko daje im zajęcie, ale jest też świetnym sposobem, by nauczyć je, jak ważne jest prawidłowe odżywianie.

Dzieci - kuchnia

Możesz na przykład poprosić dzieci o pomoc w przygotowaniu planu posiłków na cały tydzień, włączając do nich zdrowe składniki. Przed wyruszeniem do sklepu dzieci mogą pomóc sporządzić listę zakupów. Aby uatrakcyjnić cały proces, można włączyć do niego gry, na przykład zorganizować kalambury i rysować jedzenie, które musicie kupić, podczas gdy dzieci będą zgadywać, co to takiego. Możesz też powiedzieć, co chcesz ugotować, a następnie poprosić dzieci o przygotowanie listy potrzebnych składników.

Dzieci mogą oczywiście towarzyszyć w zakupach spożywczych, a w kuchni pomagać w przygotowaniu posiłków – takie momenty są okazją do nauczenia się czegoś o pochodzeniu produktów, sposobie ich uprawy i korzyściach dla zdrowia płynących z ich spożywania.

3. Miej pod ręką zapas zdrowych przekąsek

Wszyscy kochamy przekąski, więc powinniśmy zadbać o to, by były zdrowe. Upewnij się, że w szafce albo zamrażarce masz zapas zdrowych przekąsek.

Zdrowe przekąski

Wszystkie warzywa i owoce to świetne przekąski. Twoja zamrażarka powinna być dobrze zaopatrzona w mrożone owoce, z których można robić smoothie, a w podróż warto zabrać suszone owoce i orzechy.

Warto też mieć zapas świeżych pokrojonych warzyw, które można po prostu podjadać, takich jak marchew, seler naciowy czy plasterki ogórka, oraz kupować owoce, które można łatwo ze sobą zabrać i po które chętnie sięgają dzieci, na przykład banany, jabłka, pomarańcze czy winogrona. Dostarczając dzieciom zdrowych przekąsek, przyzwyczajamy je do wybierania zdrowszego jedzenia, gdy muszą podjąć decyzję same.

4. Pamiętaj o wielkości porcji

Przygotowywanie posiłków i przekąsek pełnych zdrowych składników jest świetne, ale istotne jest także kontrolowanie tego, czy dzieci spożywają ich właściwą ilość. Dzieci potrzebują różnych porcji, uzależnionych od ich wzrostu i ogólnego rozwoju, warto więc zwracać uwagę na rozmiary serwowanych posiłków.

Ogólna zasada głosi, że posiłki powinny zawierać dużą ilość warzyw, porcję białka (mięso, jajka, ryby, soczewicę lub fasolę) oraz porcję pełnoziarnistego makaronu, brązowego ryżu albo ziemniaków (najlepiej w mundurkach, by dostarczyć więcej błonnika). Programy takie jak MyPlate w Stanach Zjednoczonych, EatWell Guide w Wielkiej Brytanii czy nasza inicjatywa Nutriplato w Hiszpanii pomagają zwizualizować, ile jedzenia z danej grupy powinniśmy zjadać.

5. Rodzice jako autorytety

Domowe posiłki są świetne nie tylko dlatego, że jednoczą rodziny, ale też dlatego, że dają rodzicom dodatkową okazję, by przejść od słów do czynów. Dzieci obserwują, co robią ich rodzice, którzy powinni dawać dobry przykład i jeść jak najbardziej zbilansowane posiłki, pełne warzyw, zbóż i owoców.

Rodzic - autorytet

Dzieci potrzebują wszelkiej możliwej pomocy, by prowadzić zdrowy i zbilansowany styl życia, który jest niezbędny do prawidłowego rozwoju.

Dowiedz się więcej o programie Nestlé for Healthier Kids, naszej flagowej inicjatywie, która ma pomóc przyszłym pokoleniom jeść i pić zdrowiej i więcej się ruszać. Celem programu jest pomoc 50 milionom dzieci w prowadzeniu zdrowszego stylu życia do 20300 roku.